TROUW WORDT BELOOND
Grote veranderingen bij McCann Erickson, de nummer één van de Belgische reclame. Francis Lelubre, die dertien jaar lang aan het hoofd stond van het bureau, verlaat McCann België om zich voortaan vanuit Londen op Europees vlak bezig te houden met de McCann-afdeling Universal Communications (zie Trends, 18 juli ’96). Hij wordt opgevolgd door Albert Benatar, zijn eeuwige rechterhand. Trouw wordt beloond wat in de wispelturige reclamewereld niet altijd evident is.
De 44-jarige Benatar is van opleiding economist, gespecialiseerd in de econometrie. Na zijn studies kwam hij toevallig terecht bij McCann. “Ik dacht meer aan een loopbaan als internationaal ambtenaar,” bekent hij. Dat “internationale” vormde echter geen probleem, want McCann gaf hem snel de mogelijkheid om internationale ervaring op te doen. Nadat hij was begonnen als junior-reclamechef, werd hij op zijn 28ste Europees coördinator voor Levi’s, toentertijd goed voor een budget van 20 miljoen dollar. Zo ging zijn droom in vervulling : hij kon vertrekken naar de Amerikaanse zetel in New York.
Daar vond Benatar het werk echter te administratief. Hij verliet McCann, maar bleef in de VS om er zijn eigen pret-à-porter bedrijf te stichten. “Uit die ervaring heb ik veel geleerd,” herinnert hij zich. “Vooral omdat ik met de grote Amerikaanse distributieketens werkte en private label-programma’s voor hen kon ontwikkelen.”
Het verkopen van maatpakken kon de reclameman echter niet lang boeien. Na vijf jaar keerde hij in ’86 terug naar McCann, nadat hij voorstellen van andere reclamereuzen zoals Lintas en Ogilvy & Mather had afgeslagen. Hij werd klantendirecteur en kreeg al vlug de kans om zich ook op het internationale vlak opnieuw uit te leven, als coördinator voor Coca-Cola (Europa), Bacardi-Martini (wereldwijd) en nog recenter AT&T (Europa).
Nu Francis Lelubre naar Londen vertrekt, komt Albert Benatar een verwoed golfer en skiër aan het hoofd van het grootste reclame-agentschap van België (gekapitaliseerde omzet in ’95 : 5 miljard frank). Hij wil naar eigen zeggen het bureau voorbereiden op de 21ste eeuw en op de nieuwe technologieën. De klanten worden immers almaar veeleisender en stellen zich vaak vragen over de toegevoegde waarde van een reclamebureau. “We moeten dichter bij onze klanten gaan staan,” vindt Benatar. “Het maakt niet uit of hun budget 10 of 100 miljoen frank bedraagt, we moeten hen zo goed mogelijk dienen. Dat alles moet worden verpakt in een creatief product van topkwaliteit.”
Die creativiteit, vroeger het zwakke punt van het agentschap, staat sedert enkele jaren hoog aangeschreven in de reclamewereld. Het behoud van die reputatie is een andere prioriteit van de nieuwe baas. “Het lijkt eenvoudig, maar het is niet evident in een vak waar veel mensen meer belangstelling hebben voor zichzelf dan voor hun klant,” besluit hij, met een vleugje venijn.
ALBERT BENATAR (McCANN ERICKSON) Nagenoeg zijn hele loopbaan bij McCann Erickson.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier