TROIS SUISSES

In de media

Het was al enkele jaren geleden dat er nog een affichagecampagne van Trois Suisses te zien was in België. De afgelopen weken evenwel was het postorderbedrijf, marktleider in de verkoop op afstand, opnieuw opvallend aanwezig in het straatbeeld. In totaal werden 1150 reclamepanelen van 20 vierkante meter afgehuurd voor een campagne met als thema “De vrouw, een nieuwe stem voor een nieuw samenleven”.

Volgens het persbericht van Trois Suisses halen in dat nieuwe samenleven “… de vrouwelijke waarden het op de mannelijke. Eenheid, harmonie en welzijn worden belangrijker dan verleiding of passie. Het nieuwe samenleven is een sociaal rollenspel waarbij de vrouw naar voren treedt. Niet om alle beslissingen alleen te nemen. Ook niet om de strijd aan te binden met de man. Wel als katalysator van een nieuw evenwicht op sociaal, familiaal en privé-terrein.”

Guy Pourbaix, sinds begin dit jaar directeur van Trois Suisses-België, vond het nodig om, buiten de mailings en de meer promotioneel gerichte reclameboodschappen op de radio, iets te doen rond Trois Suisses. “We moeten vertellen wat Trois Suisses is. De consument is op zoek naar emoties, niet alleen naar een product of een prijs. Er zijn veel aanbieders op de markt en iedereen kan snel een dienst of een promotie kopiëren. Het gaat er dus om een verschil te creëren, en onze waarden aan de consument te tonen. Het gaat concreet om vrouwelijkheid, harmonie, emotie en de omgeving. Die zijn historisch verbonden aan 3 Suisses.”

Opmerkelijk is dat 3 Suisses niet meteen concurrentie ondervindt van bedrijven als Neckermann, La Redoute en Quelle, maar vooral van ketens als Zara en H&M. Met de campagne wil het postorderbedrijf zich ook differentiëren van die andere catalogusbedrijven. “Het ergste is dat de klant de verschillende ‘enseignes’ door elkaar gooit,” aldus Pourbaix. “Een verschil maken op het vlak van prijs en product wordt almaar moeilijker, dus moet een imago het verschil maken.” Dat moet ook wel, want in veel gevallen ligt de Trois Suisses-catalogus naast die van Neckermann of La Redoute. De producten zijn veelal gelijk en op het vlak van prijsconcurrentie is er ook weinig onderscheid. Als Trois Suisses in een mailing een korting van 15 % aanbiedt op het ‘lievelingsartikel’, dan geeft La Redoute enkele dagen later 20 %. Geeft Trois Suisses een gourmet-stel weg bij een bestelling, dan offreert La Redoute een stoompan.

Trois Suisses is nagenoeg bij iedereen bekend. Maar niet alle mensen hebben een catalogus van het postorderbedrijf. Het is precies die groep die Trois Suisses via de affichagecampagne wil bereiken. Volgens Pourbaix is het niet meteen de bedoeling dat de campagne al in september een weerslag op de verkoopcijfers heeft. Om de verkoop te stimuleren, rekent het bedrijf vooral op mailings ; het effect van reclamecampagnes in de media uit zich pas op lange termijn. Trois Suisses houdt het evenwel niet bij deze ene campagne : de onderneming zal elk seizoen aan haar imago werken.

De affiches die de voorbije weken te zien waren, werden gemaakt door Euro-RSCG United. Het gaat om een puur Belgische aanpak. “Een gelijkaardige campagne in Frankrijk had weinig zin : de geschiedenis van het bedrijf is er anders, de markt evolueert er anders, alleen de catalogus is identiek,” zegt Pourbaix. Trois Suisses België ontwikkelt momenteel ook een eigen website. Die moet nog deze maand operationeel zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content