‘Triumph is een legendarisch merk’
WIE
Mark Op de Beeck (57)
IS
Market leader Triumph Motorcycles Benelux
WAS
Mark Op de Beeck studeerde marketing en communicatie aan de Ehsal in Brussel. Toen hij in 1986 afstudeerde, lagen de banen niet voor het oprapen. Hij startte als autoverkoper en werkte ook als marketingassistent bij een computerfirma. In 1988 kwam hij terecht bij Toyota Belgium, als assistant advertising manager. Op de Beeck bleef daar tot hij in 1993 overstapte naar CAT en MotuNuï, om er de communicatie te verzorgen voor respectievelijk Mercedes-Benz en Deawoo. In 1998 verhuisde hij naar Nederland, waar hij marketingmanager voor Harley-Davidson Benelux werd. Daar bleef hij tot in 2005. Terug in België werkte hij bij de reclamebureaugroep TBWA. In 2007 haalde D’Ieteren hem aan boord als sales- en marketingmanager van de Yamaha-importeur D’Ieteren Sport. Hij werd in 2019 algemeen directeur. Eind vorig jaar besliste D’Ieteren de motoractiviteiten af te stoten. Op de Beeck had als laatste opdracht het filiaal te liquideren.
WIL
Het Britse motorbedrijf Triumph Motorcycles zocht een market leader voor de Benelux, zeg maar een countrymanager.
Wat is de aantrekkingskracht van Triumph? “Het is ten eerste een sterk en legendarisch merk”, zegt hij. “Op de tweede plaats werk ik voor het merk zelf en niet voor een distributeur. Er is een directere communicatie. Ten derde is Triumph in privéhanden. Alle winst wordt opnieuw geïnvesteerd in het bedrijf voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Dat trekt me aan. Er is geen aandeelhoudersstructuur waarbij financiële resultaten belangrijk zijn, zoals bij D’Ieteren Sport.” Triumph doet het goed in Europa. “Maar Nederland en België kunnen nog een stapje hoger”, zegt Op de Beeck.
VRIJE TIJD
Tuinieren, moutainbiken en motorrijden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier