TRANSPOSIA

“T ransposia sluit het kalenderjaar 1999 af met een omzet van meer dan 65 miljoen frank. Dat is 30% groei. De nettowinst bedraagt ongeveer 4 miljoen frank,” zegt marketingdirecteur Geert Van Boven van de Gentse heruitgever van cd-roms voor kinderen.

Ondanks zijn bescheiden kapitaal van 6 miljoen frank – in handen van Geert Van Boven, Serge De Geyter, Johan Mussche, Dominique Le Hodey, Tony Van Doorslaer en Willy De Corte – heeft Transposia ook vorig jaar weer zijn expansie zonder kapitaalverhoging rondgekregen. De raad van bestuur liet half december 1999 de mogelijkheid wel open.

Transposia blijft mooi groeien met zijn interactieve tekenfilmserie Freddi Fish, maar is nu ook in puur educatieve software gestapt – in België, Nederland en Frankrijk onder het nieuwe Edison-label, geaxeerd op het schoolprogramma. “Een nog prille markt, maar met een samengestelde groei van 45% per jaar,” zegt Van Boven. De nieuwe internationale expansiestrategie heet co-editie: samenwerken met andere uitgevers in plaats van zelf te werken via distributeurs of eigen kanalen. De eerstelingen zijn een Mania-reeks van zes titels op basis van een Italiaans product en een serie voor de kleinsten rond Blinky Bill. “In Nederland werken we voor de Blinky’s samen met een specialist in educatieve software, AW Bruna. In Frankrijk met het Belgische De Boeck-Larcier” (ook in België komt er meer co-editie, naar het model van Dit was 1999, met Knack en VTM).

Transposia lanceerde zich de voorbije maanden ook in het relatief kleine, maar tegen meer dan 30% groeiende ‘family entertainment’ met Quizzy II (van filiaal Area Productions) en de Ronde van Europa, een verregaande adaptatie van Backpacker van het Zweedse Levande Böcker. “We mikken op groei door een verbreding van ons aanbod,” zegt Van Boven.

Op het programma voor 2000 staat de instap in de markt voor games, met ruim 1,2 miljard dollar wereldwijd de hoofdbrok in cd-romproducten. Van Boven: “Er zijn gesprekken die ons rond maart-april in dat gamma zouden kunnen positioneren.”

Het voorbije jaar kende, zoals 1998, zijn tegenvallers: Miel Monteur, een enorm succes in Zweden, haalt hier de vooropgestelde cijfers niet. En voor het eerst heeft Transposia af te rekenen met piraterij. Het kernproduct Freddi Fish IV is nu van een antikopieersysteem voorzien.

Een belangrijk signaal voor de internetwatchers: “Ondanks alle gepraat over gratis internet, zien wij de penetratie van het internetgebruik stagneren. Het blijft zo’n 30% à 35% van ons publiek. Wij streven er daarom minder naar dan pakweg een jaar geleden om het internet echt met onze producten te integreren,” zegt Van Boven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content