Transposia tekent Disney
Transposia, een Gentse verdeler en producent van interactieve tekenfilms, sluit een belangrijk contract met Disney. Toch blijven de financiers langs de zijlijn.
F reddi Fish en de Boeboeks krijgen kameraadjes. Transposia, de Gentse adaptator en producent van interactieve tekenfilms voor kinderen, sluit eerstdaags een overeenkomst met Plaid Banana Entertainment, een label uit de Disney Interactive-stal, voor de distributie van de nieuwe figuurtjes Moop & Dreadly en Ollo. Het is een belangrijk contract, omdat het ook de ambitie van Transposia ondersteunt om een contentleverancier te worden voor de interactieve kinderprogramma’s die Telenet en e-VRT naar hun toekomstige digitale platform willen halen. Samen met het Gentse Archemedia maakte Transposia vorig jaar al De tocht naar opa Kakadoris, een eerste eigen interactieve tekenfilm rond de Boeboek-figuurtjes van jeugdschrijver Marc de Bel.
De aankondiging zou nog een stuk belangrijker zijn geweest als Transposia een jaar geleden meer geld had gevonden om te investeren in de onafhankelijke productiemaatschappij achter Plaid Banana, Hulabee Entertainment. Die is in 2000 opgericht door Shelley Day en Ron Gilbert, het creatieve duo dat tien jaar geleden Humongous Entertainment stichtte en onder meer Freddi Fish creëerde. Die figuurtjes hielpen de naam van Transposia te vestigen. Day en Gilbert maakten in 1997 echter de treurige vergissing om Humongous Entertainment in ruil voor aandelen aan het grotere GT Interactive te verkopen. De aandelen GT Interactive kelderden en het bedrijf kwam eind 1999 in handen van het Franse Infogrames.
Day en Gilbert wilden hun geesteskind terugkopen. “Wijlen Johan Mussche is toen nog naar Humongous gaan kijken in de VS,” herinnert zich gedelegeerd bestuurder Geert Van Boven van Transposia. Maar de management buy-out ging niet door. Day en Gilbert stichtten Hulabee Entertainment, gewapend met een nieuwe speltechnologie, die zich veel beter aanpast aan diverse distributievormen, zoals interactieve tv. Deze keer wou Transposia niet de distributierechten verwerven voor alleen de Benelux en Scandinavië (zoals het had gedaan voor de Humongous-producten) maar voor heel Europa. “Er was een groot vertrouwen, omdat wij wilden meedoen met hun management buy-out,” zegt Van Boven. Hulabee vroeg wel dat Transposia voor 1 miljoen dollar zou participeren. En zo ging Transposia – ongeveer 188 miljoen euro omzet, veertien werknemers, break-even – in januari 2001 (in volle hightechcrisis) op zoek naar kapitaalverschaffers. Een ontnuchtering. “Fondsen en venture capitalists zagen ons technologievoordeel niet zo zitten en het ontwikkelen van succesvolle karakters was voor hen een lot uit de loterij. Ze boden geen interessante waardering.”
Uiteindelijk stopte Transposia een symbolische 250.000 dollar in Hulabee, geleend van vrienden en familie. “Daarvoor kregen we voor vijf jaar een ‘recht van eerste weigering’ van dertig dagen om hun producten in Europa te distribueren,” zegt Geert Van Boven.
Hulabee sloot op 28 januari een overeenkomst met Disney Interactive om zijn spellijn onder het nieuwe Plaid Banana-label te distribueren en te promoten. Transposia sluit nu op zijn beurt een akkoord met Disney. “We zijn de jongste twee jaar een beetje blijven hangen. Door het akkoord met Disney gaan we nu toch weer meer in de internationale richting,” zegt Van Boven, die volop naar partners zoekt in Europa, ook al om zijn eigen Boeboeks-lijn te rentabiliseren. Details over de overeenkomst geeft Transposia volgende week.
B.L. [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier