TOT OP DE DRAAD
BOEING 737.
Niet alleen het productieproces van de nieuwe generatie 737’s loopt mank, ook met de bestaande 737-toestellen rijzen er problemen. Vooral de bedrading van de brandstofleidingen in de vleugels bezorgt de Boeing-ingenieurs kopzorgen.
Een paar weken geleden beval de Amerikaanse Federal Aviation Authority ( FAA) de onmiddellijke controle van de Boeings van het type 737-100 en 737-200 met meer dan 50.000 vluchturen. Een week later volgde het verplichte nazicht binnen de 45 dagen van dezelfde vliegtuigtypes met 40.000 tot 50.000 vluchturen, en kort daarop volgde eenzelfde richtlijn voor de toestellen met minder dan 40.000 vluchturen. Intussen werden wereldwijd al negen gevallen van slechte bedrading vastgesteld.
Sabena heeft 28 vliegtuigen van het 737-type in haar vloot. De vijf toestellen met meer dan 50.000 vlieguren en de tien met tussen de 40.000 en 50.000 vlieguren zijn intussen nagekeken. Sabena stelde geen defecten vast aan de leidingisolatie. De kosten voor het nazicht moet Sabena zelf ophoesten. Maar negatief zal het totale kostenplaatje van deze operatie niet worden voor Sabena: haar technische afdeling mag in totaal 65 toestellen inspecteren van andere maatschappijen – waaronder Air Belgium, Air Holand, Virgin Express – en indien nodig herstellingen uitvoeren.
Moet Boeing eigenlijk deze factuur niet betalen? “Over alles valt te onderhandelen,” antwoordt Susan Bradly, wereldwijd verantwoordelijk voor de public relations van de 737. “Als de veranderingen aan een toestel van overheidswege worden opgelegd ( nvdr – via een zogenaamde AD of Airworthness Directive van de Federal Aviation Administration), moeten de kosten worden betaald door de eigenaar indien de garantieperiode is verstreken.” De duur van de garantie staat niet vast, maar verschilt afhankelijk van het bedongen aankoopcontract. Aangezien de betrokken 737’s doorgaans oudere toestellen zijn (in Europa vliegt een 737 gemiddeld acht uur per dag, voor 30.000 vlieguren zijn dus zeker tien jaar nodig) én er tegelijk een AD is uitgeschreven, komt de rekening juridisch volledig ten laste van de eigenaar. Sabena heeft in februari haar 13 Boeing 737-200’s verkocht aan European Aviation Ltd en vliegt nu met deze toestellen via een leasingcontract, zoals overigens de andere 737’s van het type 300, 400 en 500. Moet de Britse eigenaar dus opdraaien voor de kosten? “Neen,” reageert Sabena-woordvoerder Eric Sclep. “Als bij een AD de kosten minder dan 40.000 dollar belopen, draait de gebruiker – in dit geval Sabena – op voor de kosten.” “Maar indirect delen wij de factuur,” stelt Susan Bradly. “Wij hebben 24 uur op 24 gewerkt om de nodige vervangingskits te produceren en te verzenden. Wij zijn ons goed bewust van de zeer nauwe band tussen vliegtuigbouwer en luchtvaartmaatschappij. Het gaat hier niet om een productiefout, niet om een verkeerde bedrading, maar wel om een probleem dat zich zou kunnen voordoen of zich soms voordoet en dat afhankelijk is van een groot aantal factoren zoals operaties en vibraties van een bepaald type motoren. Wij hebben de anomalie vastgesteld en zeer snel gereageerd.”
De 737, ook wel eens het werkpaard van de luchtvaart genoemd, is het meest succesvolle en meest verkochte vliegtuigtype ooit. Er zijn er meer dan 3000 van in omloop. Dagelijks voeren ze zo’n 13.600 vluchten uit en vervoeren meer dan 1 miljoen passagiers.
CAB
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier