Theaterfestival 2002

Door de expansie van festivals – denk maar aan de Zomer van Antwerpen en Theater aan Zee – lijkt het ene theaterseizoen steeds vaker in het volgende over te lopen. Toch geldt het enige echte Theaterfestival nog steeds als de officieuze seizoensopener. Van 28 augustus tot en met 8 september zijn in het Brusselse Kaaitheater de veertien voorstellingen uit 2001-2002 te zien die volgens twee professionele jury’s het predikaat ‘belangwekkend’ verdienen.

Over de omschrijving van het woord ‘belangwekkend’ wordt sinds de eerste editie van het Theaterfestival in 1987 continu gebakkeleid. De festivalselectie moet, zo stelt directeur Arthur Sonnen in de brochure van dit jaar, “artistiek belangrijk én vernieuwend toneel uit Vlaanderen en Nederland” omvatten. Strikt genomen biedt het festival dus geen ‘best of’ van het afgelopen seizoen. Wellicht daarom ontbreekt ‘Midzomernachtsdroom’ van Dirk Tanghe bij De Paardenkathedraal, dé publiekshit bij uitstek van het voorbije jaar. Pech voor de minder attente theaterbezoeker die het festival aangrijpt om alsnog te kunnen zien wat hij of zij tijdens het seizoen heeft gemist.

De jury voor avondtheater onder het voorzitterschap van Luk Van den Dries (UIA) koos daarentegen wél voor enkele jonge, beloftevolle makers en gezelschappen die alsnog weinig naamsbekendheid genieten. Ivan Vrambout studeerde vorig jaar af aan het Brusselse Rits, en drong met zijn eerste professionele regie, ‘Vive l’Afrique’ door zijn eigen groep Action Malaise, meteen tot de festivalselectie door. Het Antwerpse collectief Olympique Dramatique ontstond enkele jaren geleden aan Studio Herman Teirlinck. Met hun onweerstaanbaar grappige ‘De Krippel’ maakte Peter Van den Begin zijn comeback in het theater. Sanne van Rijn is het derde aankomende talent in de selectie. In opdracht van het Eindhovense fusiegezelschap ZT Hollandia concipieerde ze een eigenzinnige versie van ‘Zwanenmeer’ met een groep hoogbejaarden.

Datzelfde ZT Hollandia is met drie voorstellingen (naast ‘Zwanenmeer’ ook ‘Gen’ en ‘Truus en Connie’, dat niet opnieuw wordt opgevoerd) de grote slokop van de selectie. Ook de dubbele aanwezigheid van Het Toneelhuis, met twee regies van artistiek leider Luk Perceval, springt in het oog. In ‘Asem’ laat Perceval zich van zijn introverte zijde zien, in de Shakespearebewerking ‘L. King of Pain’ van zijn extraverte kant. Naast Perceval is de generatie van tachtig tevens present met ‘Images of Affection’ door Jan Lauwers en Needcompany en ‘vandeneedevandeschrijvervandekoningendiderot’ door het broederschap STAN, Cie. de Koe en Maatschappij Discordia. ‘Yasser’, een monoloog van de Egyptisch-Nederlandse theatermaker Sabri Saad El Hamus, maakt de avondselectie rond.

Een tweede jury, onder het voorzitterschap van de Nederlandse publiciste Bregje Boonstra, selecteerde vijf jeugdtheatervoorstellingen. De uitverkorenen zijn ‘Ola Pola Potloodgat’ van het duo Pascale Platel en Randi De Vlieghe bij Bronks, ‘Peer’ door het Antwerpse Laika en het Maastrichter De Blauwe Engel, ‘Alles’ door Het Syndicaat, ‘De Ingebeelde Zieke’ door Gnaffel en Wederzijds, en ‘Over wat is en wat waar is’ door Artemis.

Naast de getoonde producties staan er tijdens Het Theaterfestival debatten en evenementen allerhande op het programma. Oscar van Woensel, huisauteur van het Amsterdamse collectief Dood Paard, geeft de aftrap met een State of the Union.

P. Anthonissen [{ssquf}]

Het Vlaamse luik van het Theaterfestival 2002 vindt plaats van wo 28/8 t/m zo 8/9 in het Kaaitheater en de Kaaitheaterstudio’s, Brussel.

Info: 02-201 59 59 (Kaaitheater) of via www.kaaitheater.be

Info over Het Theaterfestival tevens op www.theaterfestival.org

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content