The Rock
Na het succesvolle “Bad Boys” blikt videomaker Michael Bay op een even gratuite, maar waanzinnig temporijke manier het op Alcatraz gesitueerde “The Rock” in.
The Rock is in de eerste plaats een productie die de stempel draagt van de producenten Don Simpson en Jerry Bruckheimer. Met kassuccessen zoals “Flashdance”, “Top Gun”, “Beverly Hills Cop”, “Crimson Tide” en “Bad Boys” zijn ze de kampioenen van de formulefilm. “The Rock” maakt hierop geen uitzondering.
De plot fungeert uitsluitend als kapstok voor een overdosis aan ongeloofwaardige actie, waarin een duchtig machogedrag en veel militaire taal de eer van Amerika moeten verheerlijken. Brigadier-generaal Francis Xavier Hummel ( Ed Harris) is de Amerikaanse held bij uitstek. Ondanks zijn vele onderscheidingen en decoraties geeft de Amerikaanse regering geen gehoor aan zijn petities om de familie van de manschappen die sneuvelden tijdens uiterst geheime operaties, te vergoeden zoals de andere oorlogsveteranen. Vastbesloten om recht te laten geschieden, steelt hij met een uitgelezen team commando’s gifgasraketten en gijzelt hij een groep toeristen op Alcatraz. Hummel dreigt de raketten naar San Francisco te zenden als zijn eisen niet ingewilligd worden. De enigen die de stadsbewoners kunnen redden zijn een FBI-expert in biologische en chemische wapens, Stanley Goodspeed ( Nicolas Cage), en de top-secret gevangene John Patrick Mason ( Sean Connery), tevens de enige die ooit van het gevangeniseiland is kunnen ontsnappen. Samen met een gespecialiseerd Navy SEAL-team trekt het duo naar Alcatraz om er de raketten te ontmantelen. Het Navy SEAL-team wordt er echter onschadelijk gemaakt, waardoor Cage en Connery op elkaar aangewezen zijn om de loop tegen de tijd tot een goed einde te brengen.
Over de wijze waarop de producenten en regisseur Michael Bay de toeschouwer bij de actie betrekken, wordt van bij de opening geen twijfel gelaten. Bay is het type regisseur die van het credo uitgaat : waarom een scène opdelen in twee of drie shots als het ook in tien of twintig kan ? Het resultaat is bijgevolg pijlsnel en hypernerveus, maar als kijker zie je gewoon niet meer wat er gebeurt.
“The Rock” sluit perfect aan bij de tendens van de muziekclipfilm : veel gebruik van close-ups en big close-ups, kleurenfilters, een wazige sfeer en een rollercoastermontage om de meest doorgewinterde actiefan met een mokerslag neer te leggen. Het taalgebruik is al even subtiel als de macho-humor, de triomfantelijke militaire dreunen en de corrupte moraal. Want uiteraard wordt naast de vele gratuite actie eventjes de tijd genomen voor familiekwesties. Het acteursteam Connery en Cage blijft wonderwel boven al het pyromaan geweld steken ; goede acteurs zijn zelfs met de meest ridicule actie niet kapot te krijgen.
PIET GOETHALS
SEAN CONNERY EN NICOLAS CAGE Blijven overeind in de meest ridicule actie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier