THALYS. Demokratisch komfort
In januari pakte de NMBS uit met het ontwerp van de Thalys, de supersnelle trein die zal rijden tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam. Meteen startte ook de marketing van deze dienst.
In juni 1996 zal de Thalys-trein ingezet worden op het trajekt Parijs-Brussel. Het Belgische stukje van de trip wordt dan echter nog niet op topsnelheid genomen : pas in 1998 zal de Thalys ultrasnel over de sporen denderen. Brussel-Parijs is dan een kwestie van 1 uur en 25 minuten.
Dat staat nu allemaal vast. Net zoals de hele aankleding van de treinen, zowel binnen als buiten ; ook de naam is bepaald. Waarom komt men daarmee nu al naar buiten, als de reiziger pas over ruim een jaar gebruik kan maken van het produkt ?
Leo Pardon, die als bestuurder-direkteur bij de NMBS verantwoordelijk is voor de marketing, zegt dat men de informatiestroom in eigen hand wilde houden. “We weten hoe sommige journalisten op nieuws uit zijn. Als straks de eerste stellen van Gec Alsthom (in La Rochelle in Frankrijk) naar de andere fabrieken rijden, dan zou op een dag in de kranten kunnen staan : “Dit is het nieuwe design. ” Wij willen er ook de uitleg bij geven. “
HUISSTIJL.
Met de lancering van de Thalys is ook de marketing van de dienst PBKA (Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam) van start gegaan. De Thalys wordt gepositioneerd als een demokratisch vervoermiddel. “We willen de ballon doorprikken dat de HST een luxetrein is, ” aldus Pardon. “De HST is niet bedoeld voor de rijken en de zakenlui. Al de kliënteel van nu zal zijn gading kunnen vinden in de nieuwe dienst. “
Dat demokratische uit zich ook in de huisstijl. Anne Leemans van Total Design Brussel (dat samen met Total Design Amsterdam en NS Design tekende voor het ontwerp) zegt : “De huidige TGV komt koel over, zo blijkt uit onderzoek. De mensen komen er niet of nauwelijks in de bar. Het Thalys-koncept is anders, warmer, menselijker. “
“Demokratisch komfort”, zo wordt het resultaat genoemd. Men richt zich daarmee niet alleen op de huidige treinreiziger, maar ook op de mensen die nu de auto of het vliegtuig nemen. In de Thalys krijgt de reiziger immers dezelfde individuele begeleiding als in het vliegtuig. De visuele verschillen tussen eerste en tweede klasse zullen zeer klein zijn. Het onderscheid wordt straks gemaakt in prijs en “begeleiding aan boord”. Wie goedkoop wil reizen, moet van tevoren reserveren en kan niet van trein veranderen ; wie meer betaalt, krijgt een grotere flexibiliteit. Ook de maaltijden aan boord worden aangepast aan het betaalde tarief.
BROCHURE.
De huidige treinreiziger tussen Brussel en Parijs wordt al op de hoogte gebracht van de veranderingen. De TEE (gestart in 1956) zal helemaal wegvallen en wordt vervangen door een HST in de Thalys-kleuren. Leo Pardon : “We voelden wel aan dat de mensen die zoveel jaren in de TEE hebben gereden, emotionele bindingen hebben met die trein. We moeten dus vertellen waarom er nu een HST komt. De Franse lokomotieven zijn ook niet meer in staat om het werk te doen, en met het oog op de toekomst was het niet gepast nog nieuwe aan te schaffen. “
Eén en ander werd aan de huidige reizigers meegedeeld via een brochure met responsmogelijkheid. Uit de reakties leerde men dat de treingebruikers veel meer informatie wensten over de nieuwe verbinding. Het is bovendien de eerste keer dat de NMBS weet wie er op de internationale trein zit : normaliter is de reiziger anoniem voor de spoorwegen.
Met de Thalys richt men zich niet alleen op het treinpubliek, maar ook op de gebruikers van andere transportmiddelen. Pardon hamert er herhaaldelijk op dat de Thalys geen trein is, maar een nieuw produkt, een nieuwe dienst, die toevallig via rails verloopt. Het gaat er nu om de luchtreizigers en de automobilisten in die Thalys te krijgen. Dat zal men onder meer doen via een direct mail naar de bedrijven. “Al maken de zakenlui maar 25 % uit van de reizigers, ze zorgen toch voor een belangrijk deel van de omzet, ” aldus Pardon.
PROMOTEN.
Volgens Anne Leemans (Total Design) wordt de uitdaging : de buitenwereld diets maken dat de Thalys de veiligheid van de trein paart aan het komfort van een vliegtuig en de snelheid van een racewagen. Dat moet de niet-treinreiziger ertoe brengen in de Thalys te stappen al weet Leo Pardon best dat een aantal mensen nooit uit de auto te krijgen is.
“Die mensen hebben zich van de trein afgekeerd : als je ze vraagt wat ze van de trein denken, dan komen ze aandragen met stoomlokomotieven en houten banken. Wij gaan dus niet de trein promoten, maar wel de dienstverlening. De uiterlijke tekenen daarvan zijn zeer belangrijk. “
Het personeel aan boord krijgt dan ook een speciaal uniform ; de bedoeling is dat daarrond ook weer wat tamtam gemaakt wordt. De NMBS wil elk feit in de ontwikkeling naar de definitieve dienst in 1998 aangrijpen om voor nieuws te zorgen.
Overigens bestaat de naam Thalys niet echt. Aanvankelijk dacht men aan “Aliane”, maar dat leek te sterk op Ariane en Ariel ; juristen vermoedden dat de NMBS daarmee in de problemen zou komen. Vandaar Thalys. Volgens Anne Leemans zit er een Griekse oorsprong in, met de betekenis van bloeien, gedijen, oogsten. Uit onderzoek bleek dat men die naam associeert met Griekse goden, warmte, nieuw en menselijk. In het logo werd dat verzinnebeeld door een menselijk gelaat op een lans.
A.V.P.
LEO PARDON (NMBS) “We willen de ballon doorprikken dat de HST een luxetrein is voor de rijken en de zakenlui. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier