Textielsector in crisis
De textielsector, en zeker het interieurtextiel, maakt een slechte beurt. De eerste jaarhelft wordt een om snel te vergeten. De crisis beperkt zich niet tot ons land, maar lijkt een internationale dimensie te hebben.
“Ronduit slecht”, zo klinkt samengevat de analyse van Fa Quix over het eerste kwartaal in de textielindustrie. Als zelfs een geboren optimist als de gedelegeerd bestuurder van de beroepsfederatie Fedustria, die de textiel-, hout- en meubelindustrie overkoepelt, negatief klinkt, dan moet het echt erg zijn. “Het productievolume is met gemiddeld 8 % afgenomen in het eerste kwartaal. In sommige subsectoren zelfs met ruim 10 %. Dat is een van de grootste productiedalingen van de voorbije jaren.” Enig lichtpuntje voor de sector: het dieptepunt lijkt te zijn bereikt in de maand maart. Sindsdien is er geen verdere daling meer, al zitten de volumes nog altijd zo’n 5 % onder het niveau. “Vooral het interieurtextiel heeft het moeilijk.” Interieurtextiel, met tapijt op kop, is nog altijd goed voor ruim een derde van de globale textielindustrie. Vlaggenschepen van deze sector, zoals Beaulieu International Group (BIG), Domo, Associated Weavers, Lano of Balta, ondergaan het cyclische karakter van deze industriële sector al jaren.
Verscheidene van deze bedrijven kampen met een grote tijdelijke werkloosheid, stelt ook Luc Delesie van ACV Textura vast. “Dat is in vergelijking met vorige jaren in belangrijke mate toegenomen.” De oorzaak is te herleiden tot de dodelijke cocktail van de stijgende grondstof- en energieprijzen, een zwakke dollar en – vooral – het Britse pond dat in het eerste kwartaal nóg in waarde daalde, nadat het pond in 2007 al een waardevermindering van zowat 10 % liet optekenen. Dit stelt grote problemen voor de Belgische textielproducenten omdat het Verenigd Koninkrijk bij voorsprong de belangrijkste afzetmarkt is, zeker voor het Belgische interieur-textiel (tapijten, meubelstoffen, gordijnen, wandtextiel). Sommige van de Belgische producenten halen tot een derde, uitzonderlijk zelfs tot de helft van hun omzetcijfer op de Britse markt.
“Belgische producenten die hun omzet in het Verenigd Koninkrijk meestal in ponden moeten factureren, worden met een forse prijsdaling geconfronteerd”, zegt Fa Quix. “De producenten kunnen deze prijsdaling onmogelijk zelf absorberen.” Volumeproducenten zoals BIG, Balta en Domo werken nu al aan messcherpe marges. Bovenop deze ellende komt nu ook de vertraging van de Britse huizenmarkt volop aan de oppervlakte. “Daardoor gaat de Britse consument op de rem staan en het is nog maar de vraag hoelang dit aanhoudt”, zegt Gregory De Clerck, gedelegeerd bestuurder van Domo. “Ik hoop vooral dat het Britse pond eindelijk stabiliseert.”
Het is opvallend in deze crisis dat hij zich niet beperkt tot één subsector, maar vrij globaal is. Zelfs Sioen Industries, een topspeler in een groeisegment als technisch textiel, zag zijn omzet stabiliseren. Een denimproducent als Uco Raymond, een 50/50 joint venture tussen Uco en het Indiase conglomeraat Raymond, kampt ook met grote tijdelijke werkloosheid. De onlangs aangestelde nieuwe CEO van de groep, de Amerikaan Keith Hull, maakt momenteel zijn huiswerk. “Het is te voorbarig om daar enige conclusies aan te verbinden”, sust voorzitter Philippe Vlerick. “Maar een structurele oplossing dient zich aan.”
Voorlopig nemen de vakbonden een afwachtende houding aan, maar het besef dat er iets moet gebeuren, sijpelt door. Ook de matrastijkproducent Bekaert Textiles, dat vorig jaar zijn omzet met bijna 9 % zag zakken tot 153 miljoen euro, houdt de evoluties nauwlettend in de gaten. Op de Amerikaanse markt is Bekaert Textiles, onderdeel van de Nederlandse groep Gamma Holding, begonnen met de omschakeling van het top- naar het middensegment. “Dat resulteert in hogere volumes, maar de verzwakte economische situatie in de VS en in Mexico weegt op de afzet”, reageert gedelegeerd bestuurder Paul De Meulemeester. Bekaert Textiles heeft nog steeds af te rekenen met een scherpe prijsdruk en lagere volumes.
In een globale context zien ook internationale vloerenconcerns als Mohawk – het moederbedrijf van Unilin (Quick-Step) – of Armstrong vandaag zwarte sneeuw.
L.D.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier