TEVREDEN TERUGGEKEERD
GB herstructureert zijn distributie in het hele land. De werknemers uit het Pajottenland zien hun trouw aan het bedrijf beloond met de definitieve verankering van GB in Ternat.
Bij GB in Ternat keert niet alleen de klant tevreden terug. De franchisenemers van het filiaal in de Pajottengemeente hebben hetzelfde gevoel. Dat vindt althans Patrick Van den Brande, logistics manager van het 36.000 vierkante meter grote depot. Tot vorig jaar verzorgde het magazijn in Ternat de distributie voor de Unic-winkels in België. Voortaan mag Ternat het volledige pakket droge voeding aan de 451 verkooppunten van Nopri en Unic leveren. De 200 werknemers zullen voortaan 85.000 pakjes per dag klaarmaken, of 20 miljoen op jaarbasis. “Het magazijn van Ternat wordt daarmee een van de grootste van het land,” berekent Van den Brande.
Elf extra loskades en 3000 vierkante meter nieuwe opslagruimte moeten de opgedreven activiteit in goede banen leiden. De distributie voor GB in Machelen en Sint-Pieters-Leeuw wordt naar Ternat overgeheveld. In Sint-Pieters-Leeuw gaven vooral de weinig ergonomische omstandigheden de doorslag: het verouderde magazijn telt drie verdiepingen. Voor GB in Machelen neemt Ternat de activiteiten over van het depot van Edegem, dat dichtgaat.
“Door de centrale ligging van Ternat kunnen we inzake droge voeding de kleinere GB-winkels voortaan nationaal beleveren,” verklaart Vincent De Waele, verantwoordelijk voor de logistiek van de droge voeding bij de grootgrutter. “Op termijn zullen we vanuit Ternat alle kleinere winkels van GB bevoorraden.”
Toch verklaart de centrale ligging van Ternat niet alles. Binnen de GB-groep scoort het magazijn van Ternat uitstekend inzake kosten en kwaliteit. “Het volume verhandelde goederen ligt er hoger dan het gemiddelde,” berekent Patrick Van den Brande. “We bereikten uitstekende sociale akkoorden met de vakbonden. En het verloop is heel klein. De werknemers zijn fier om in den depot van Ternat te mogen werken.”
Van den Brande beklemtoont ook de rol van de veeleisende franchisenemer. De relaties met de kleinere winkels van de GIB-groep zijn zeer direct. “De druk van een zelfstandige op de kwaliteit van een opslagplaats is hoger dan in het geval van een geïntegreerde winkel,” vult De Waele aan. Het doorgedreven, klantgerichte denken van Ternat vindt nu ook navolging in het GB-filiaal voor droge voeding van Kontich. Sinds begin van het jaar bevoorraden de werknemers eveneens franchisenemers. Het moet de klantenzorg ook in Kontich opschroeven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier