Testaankoop stelt Stellantis in gebreke in AdBlue-zaak en dreigt met class action

AdBlue
AdBlue © Getty Images

Testaankoop stelt autobouwer Stellantis in gebreke voor de aanhoudende problemen met het AdBlue-systeem. Laat het bedrijf na om gedupeerde klanten te compenseren, dan dreigt de consumentenorganisatie met een class action of groepsvordering.

AdBlue is een additief dat sinds enkele jaren verplicht is in dieselauto’s om de uitstoot van stikstofoxide te verminderen en te voldoen aan de Euro 6-normen. De AdBlue-tank moet ongeveer om de 10.000 tot 15.000 kilometer bijgevuld worden. Gebeurt dat niet, dan kan de auto niet meer starten. Over fabrikant Stellantis regent het al jaren klachten. De auto’s blokkeren en weigeren te starten omdat de AdBlue-tank zogezegd bijna leeg is. De enige oplossing is het vervangen van die AdBlue-tank. Dat is een kost van ongeveer 1.200 euro die de eigenaars zelf moeten dragen. 

Problemen met AdBlue

Testaankoop zegt dat het de afgelopen twee jaar bijna 3000 meldingen van problemen met het AdBlue-systeem heeft ontvangen van eigenaars van een Citroën, Peugeot, Audi, Mercedes, BMW of Renault.

Testaankoop nam in april 2023 contact op met Stellantis met de vraag om de slachtoffers te vergoeden. De fabrikant ontkende echter het probleem en weigerde een schadevergoeding te betalen.

In juli van hetzelfde jaar diende de organisatie een officiële klacht in bij de Economische Inspectie. Voorlopig zonder resultaat.

Testaankoop dreigt met class action

“Na herhaalde pogingen om tot een minnelijke schikking te komen met Stellantis op basis van de 3.000 klachten die we hebben ontvangen, hebben we besloten om de fabrikant formeel in gebreke te stellen. Stellantis moet de slachtoffers van de slecht werkende AdBlue-tanks compenseren. Als dat niet gebeurt, zullen we een groepsvordering starten”, aldus Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. 

De organisatie heeft Stellantis 30 dagen de tijd gegeven om te reageren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content