Test-Aankoop tekent beroep aan
(Belga) Consumentenorganisatie Test-Aankoop gaat in beroep tegen de beslissing van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) dat de organisatie zich bezondigde aan misleidende reclame. Test-Aankoop ontkent dat. Volgens Jean-Philippe Ducart, woordvoerder van Test-Aankoop, draait de hele zaak om een “semantische” discussie over het woord tablet.
Na een klacht van een consument oordeelde de JEP dat Test-Aankoop de consument heeft misleid door online een geschenk aan te prijzen als een tabletcomputer. In werkelijkheid was het echter een eenvoudig gadget, zonder touchscreen of wifi. De technische gegevens van het product zouden ook niet correct zijn geweest in het Nederlands. Test-Aankoop is van mening dat er geen sprake is van misleiding. “De fout in de Nederlandstalige versie werd lang voor de klacht al rechtgezet”, aldus woordvoerder Ducart. Hij spreekt van een “semantisch” probleem. “Het hele debat gaat over het woord ‘tablet’. Mensen denken dan onmiddellijk aan een toestel zoals een iPad, maar een tablet heeft niet noodzakelijk al die technische kenmerken”, luidt het. “Ons aanbod is duidelijk en de technische gegevens komen volledig overeen met het voorgestelde product”, besluit Ducart. “De JEP heeft niet al onze praktische en technische argumenten onderzocht.” Collega-woordvoerder Ivo Mechels reageerde eerder op de dag al via microblogsite Twitter op de heisa. “Test-Aankoop werft abonnees met marketing. Bij sommige acties hoort een cadeautje, maar cadeau = gadget, niet meer of niet minder”, klonk het daar. (ANA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier