Test-Aankoop stelt operatoren in gebreke omdat ze telecomwet schenden
(Belga) Test-Aankoop stelt verschillende telecomoperatoren in gebreke omdat ze volgens de consumentenorganisatie de nieuwe telecomwet niet respecteren. Onder meer Belgacom en Mobistar maken het klanten moeilijk om over te stappen naar een concurrent, zo luidt het. De organisatie rekent op steun van minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte.
De nieuwe telecomwet ging van kracht op 1 oktober 2012 en maakt het consumenten mogelijk om na zes maanden bij hun telecomoperator kosteloos te vertrekken zonder reden te moeten geven. “De operator moet dan zo snel mogelijk de klant afsluiten en een bevestiging sturen”, zegt woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop. Toch zegt de consumentenorganisatie nog veel klachten te krijgen, vooral over Belgacom, Proximus (de gsm-operator van Belgacom), Billi, Mobistar en Voo. Test-Aankoop stelt hen dan ook in gebreke. Volgens Mechels gaan sommige operatoren er ten onrechte van uit dat de consument nog een opzegtermijn moet respecteren van 30 dagen, of laten ze de klant in het ongewisse over zijn rechten. Via de ingebrekestelling hoopt de organisatie de operatoren te doen ophouden met die “wanpraktijken”. Doen ze dat niet, dan dreigt een rechtszaak. “Al hoop ik dat het niet zo ver moet komen”, zegt Mechels. Hij rekent daarvoor ook op druk van de telecomregulator BIPT en minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier