Terugblik op het Salon International de la Haute Horlogerie
Het Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH), ondertussen al aan zijn 26ste editie toe, focust vooral op de luxemerken van de Richemont-groep en enkele bevriende labels. De haute horlogerie krijgt nu te kampen met de slabakkende economie in China en Rusland – tot voor kort twee belangrijke groeimarkten – en met de opmars van de geconnecteerde horloges.
Dit jaar onderging het SIHH een opmerkelijke verjongingskuur. Het architecturale concept van de vakbeurs werd in een nieuw kleedje gestopt: in overleg met de exposanten werd de inrichting en verlichting van de stands vernieuwd en bij de ingang werd voor het eerst een ‘Coin des Horlogers’ ingericht.
Voor het eerst werd een ‘Coin des Horlogers’ ingericht.
Die ‘Coin des Horlogers’ was het exclusieve speelterrein van negen onafhankelijke ateliers en kleinere merken die er hun – vaak avant-garde – ontwerpen voorstelden aan het professionele publiek (van winkeliers, distributeurs, agenten en journalisten). In de voorbije jaren hadden sommige van die ateliers tijdens SIHH geprobeerd om de aanwezige professionals ook bij hen of in een hotel in Genève uit te nodigen. Maar dat lukte niet altijd, omdat het salon nu eenmaal druk is en de meeste aanwezigen geen tijd konden uittrekken voor bijkomende verplaatsingen.
SIHH 2016 verwelkomde voor het eerst het zeer prestigieuze Greubel Forsey, maar JeanRichard en Girard-Perregaux tekenden deze keer present op Baselworld – als gevolg van de overname van die merken door de Sowind Group (Kering). De nieuwe stands konden op veel bijval rekenen. Met een vlotte organisatie en een rijk aanbod was SIHH 2016 een zeer geslaagde editie. In de marge van de beurs werd opnieuw een culturele tentoonstelling georganiseerd. Ontwerpers en studenten van de Haute Ecole d’Art et de Design van Genève maakten een hedendaagse herinterpretatie van de bekende Zwitserse koekoeksklok.
Het valt op dat vele fabrikanten – zelfs de grote merken – minder dure instapmodellen bieden
Bij het begin van 2016 tekent zich een duidelijke trend af bij de grote huizen en de onafhankelijke ateliers. Eenvoud en kwaliteit met het daarbij horend prijskaartje zetten de toon. Wel valt het op dat vele fabrikanten – zelfs de grote merken – minder dure instapmodellen bieden, o.a. door veeleer gebruik te maken van staal in plaats van edele metalen. Let wel, de haute horlogerie is en blijft een luxesector die niet voor iedereen is weggelegd.
Tekst: Serge Vanmaercke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier