TERNAT. VROEMTUIGEN AFGEDANKT
Transportfirma Itterbeek uit Ternat is de files beu.
De waterweg brengt redding.
Roger Itterbeek wil zoveel mogelijk vrachtwagens van de baan houden. “Het fileprobleem wordt elk jaar erger, ” zegt hij. “In het jaar 2000 is het helemaal niet meer te doen. Je moet vooruitzien. Als het nog erger wordt, doen we alles via de boot. “
Roger Itterbeek van de transportfirma bvba Itterbeek uit Ternat wrijft zich in de handen. Naast hem, tussen bergen zand, rimpelt het water van het Brussels kanaal aan de Rederskaai. Begin 1995 schakelde het transportbedrijf over naar vervoer via het kanaal. Het richtte daarvoor een filiaal op, de NV Lommat. De investering is minimaal gehouden : een prefabkantoor en -hangar en materiaal voor zowat twee miljoen frank. Een onderaannemer met mobiele kranen zet de vracht aan wal, één werknemer helpt de aan- en afrijdende vrachtwagens.
De grond wordt gehuurd van de NV Zeekanaal, de Brusselse instelling die de haven beheert. “De grond is redelijk duur, want de plaatsen zijn beperkt. Maar wij zijn de eersten die dit doen. Binnen enkele jaren moet je je hier niet meer vestigen, ” gelooft Roger Itterbeek.
Lommat verkoopt bouwmaterialen, granulaten en Rijn-, Rupel- en Scheldezand. Via binnenschepen worden de produkten aangevoerd uit Antwerpen en Limburg. Brussel fungeert als verdeelpunt. Vanuit de haven wordt het materiaal verder verspreid in een omtrek van 25 kilometer rond de hoofdstad. Voordien reden dagelijks 45 vrachtwagens af en aan naar Antwerpen of Limburg. De waterweg vervangt nu voor een groot deel de wagen : duizend ton wordt dagelijks in Brussel aangemeerd. In de Brusselse haven kunnen schepen met een maximale tonnenmaat van 2500 ton (ter vergelijking : in een vrachtwagen kan 30 ton). De traagheid van de boten vangt Lommat op door een ruime opslagmogelijkheid : 25.000 ton materiaal kan op het bedrijfsterrein worden gestapeld.
Lommat ondervond nog geen problemen bij de overstap naar de boot, zoals daar zijn stormweer en oponthoud bij sluizen. Integendeel : na amper een semester is het bedrijfsterrein al te klein. Lommat wil uitbreiden.
Het moederbedrijf Itterbeek is gespecializeerd in het vervoer van bouwmaterialen en wegenbouw. Vorig jaar realizeerde de bvba een omzet van 170 miljoen frank, gemaakt door 40 werknemers. Het 100 % familiebedrijf werd in 1970 door vader Roger opgericht. Vandaag neemt hij samen met zoon Jos de dagelijkse leiding waar. Lommat is het enige filiaal. Het bedrijf vervoert steeds stort-, geen stukgoederen. En het zijn grote hoeveelheden, van minimaal dertig ton. De vrachtwagens vervoeren dagelijks gemiddeld 9000 ton.
JOS EN ROGER ITTERBEEK (LOMMAT) Vrachtwagens geruild voor binnenschepen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier