Temu verandert spelregels: leveranciers zijn kritisch over nieuw model voor snellere leveringen
De Chinese onlinemarktplaats Temu, die de concurrentie aangaat met Shein en Amazon, kampt met ontevreden leveranciers in China. Dat is een gevolg van de agressieve poging van Temu om zijn bedrijfsmodel om te gooien.
Het Chinese Temu, dat eigendom is van de e-commercegigant PDD Holdings, die 177 miljard dollar waard is, heeft de afgelopen weken geprobeerd Amazon-verkopers te werven die goederen in magazijnen in de Verenigde Staten en de Europese Unie opslaan. Dat verklaarden verschillende leveranciers die door Temu benaderd zijn en spraken met de Financial Times.
Die stap lijkt bedoeld om Temu te beschermen als overheden een belastingvoordeel afschaffen dat de groei van het bedrijf, terwijl het de levertijden verkort door goederen dichter bij de consument op te slaan. De verschuiving zou Temu in staat stellen volumineuzere en winstgevendere producten zoals meubels en huishoudapparaten te verkopen.
‘Onhoudbaar’
Sinds de lancering in september 2022 kreeg Temu bekendheid door het model van de fastfashionretailer Shein te kopiëren: goedkope en lichte goederen rechtstreeks vanuit magazijnen in China naar consumenten in het Westen overvliegen.
Lees verder onder de link
De verschuiving naar het inhuren van leveranciers met buitenlandse magazijnen betekent dat Temu overstapt van een “volledig beheerd” naar een “semi-beheerd” model, waarbij een handelaar op zijn marktplaats de verzend-, opslag- en laatste-kilometerleveringskosten op zich neemt, terwijl die voorheen door het onlineplatform werden afgehandeld.
In een gesprek met de Financial Times uitten verschillende Chinese leveranciers in de zuidelijke productiehub Guangzhou hun twijfels over de stap, die van hen noopt meer risico te nemen om op een platform te verkopen. “De manier waarop Temu zijn leveranciers behandelt, is onhoudbaar”, zegt meneer Hong, een fabrikant van leggings in Haizhu. “Ik heb het gevoel dat het niet lang meer kan duren.”
Uit elkaar spelen
Een andere veelvoorkomende klacht onder de leveranciers zijn Temu’s tactieken om handelaren te dwingen hun prijzen te verlagen.
Temu boekte succes door wat leveranciers beschreven als een “gemakkelijke” manier om onverkochte voorraden te verplaatsen, door goederen naar hun magazijnen in China te sturen. “Dat is waarom het zoveel verkopers aantrok, inclusief degene zonder grensoverschrijdende ervaring”, zegt Bing Gongsun, een handelaar die elektronische producten op alle grote e-commerceplatforms verkoopt.
Een handelaar in Guangzhou ontving tot 30.000 tot 50.000 bestellingen per dag in de eerste maanden dat Temu opereerde. Vandaag is dat gedaald naar 3.000, een daling die hij wijt aan de poging van Temu om veel meer leveranciers aan te melden, in een poging hen tegen elkaar uit te spelen om hun prijzen te verlagen.
‘Ze geven je een boete als er een klacht van een klant is, zelfs als het niet jouw schuld is’
Anonieme verkoper
Boetes
Verschillende andere leveranciers spraken over de onbetrouwbaarheid van de verkoopvoorspellingen op Temu. Die modellen beslissen welke goederen van welke handelaar het meest aan consumenten worden gepromoot, afhankelijk van wie de goedkoopste producten verkoopt of recentelijk tot het platform is toegetreden.
Veel handelaren zeiden dat ze stopten met werken met Temu, omdat het steeds meer boetes begon op te leggen, voor problemen variërend van gebrekkige verpakkingen tot klachten over mismatches tussen het product en de onlinebeschrijving.
“Ze geven je een boete als er een klacht van een klant is, zelfs als het niet jouw schuld is. Als er een fout is met één item in de batch, dan beboeten ze je voor de hele batch”, zegt een verkoper, die anoniem wilde blijven.
Voorrang aan voorraden in VS
Veel handelaren zeiden dat ze bereid waren samen te werken met Temu onder het volledig beheerde model, gezien de snel groeiende verkoopvolumes. Analisten van Bernstein voorspellen dat Temu dit jaar 54 miljard dollar aan bruto handelswaarde zal genereren – de totale waarde van verkochte goederen op het platform – tegenover nog een geschatte 17 miljard dollar in 2023.
Maar die mensen voegden eraan toe dat de prijstactieken van het bedrijf hen terughoudend maken om over te stappen naar het semi-beheerde model. “We kunnen al die kosten op ons nemen en dan ontdekken dat ons product niet verkoopt als het in de Verenigde Staten aankomt”, zegt Bing.
Om die weerstand te overwinnen belooft Temu verkopers te promoten door hun producten top slots op het platform te geven als ze zich aanmelden voor het semi-beheerde model. “Temu geeft voorrang aan handelaren met voorraden in de Verenigde Staten bij het genereren van consumentenverkeer op het platform”, zegt meneer Hong.
Hij voegt eraan toe dat Temu een subsidie van 3 dollar per bestelling verleent om bepaalde kleding via het semi-beheerde systeem te verkopen. Zelfs met de stimulansen zegt meneer Hong dat het model niet gunstig is voor kleine handelaren. “De meesten van ons verkochten op Temu, omdat het bedrijf de logistieke en magazijnkosten afhandelde. Velen van ons kunnen dit niet betalen”, klinkt het.
‘In tegenstelling tot Amazon hebben opkomende platforms nog niet hetzelfde niveau van vertrouwen verdiend’
Hu Jianlong, Brands Factory
Invoerrechten
Temu zegt dat het stuk van de Financial Times “niet representatief is voor de verkoperservaring op Temu. De feedback die we ontvangen van de overgrote meerderheid van onze handelaren, weerspiegelt een positieve ervaring, met veel waardering voor de verhoogde zichtbaarheid en verkoopkansen die ons platform biedt.”
De verandering in zijn bedrijfsmodel komt terwijl Temu zich voorbereidt op strengere regels in de Verenigde Staten en de Europese Unie die een belastingvoordeel afschaffen dat goedkope pakketten vrijstelt van invoerrechten.
De Financial Times meldde deze maand dat de Europese Commissie plannen opstelt om de 150 dollardrempel te schrappen waaronder items belastingvrij kunnen worden gekocht. Vorig jaar werden 2,3 miljard items onder die limiet in de Europese Unie geïmporteerd, volgens de Commissie.
De Verenigde Staten hebben aangegeven dat ze van plan zijn om de de minimis-regel te veranderen, die zendingen onder 800 dollar toestaat zonder invoerrechten te heffen.
‘Allemaal piraten’
De aanpassing zou ook Temu’s probleem van fulfilment efficiency oplossen, stelt Hu Jianlong, de oprichter van het adviesbureau Brands Factory. Het duurt doorgaans negen tot twaalf dagen om pakketten vanuit China aan Amerikaanse consumenten te leveren, terwijl Amazon dezelfde dag of de volgende dag kan leveren, omdat het producten opslaat in magazijnen aan de rand van grote steden.
Sommige van Amazons Chinese topleveranciers hebben magazijnen in de Verenigde Staten en andere belangrijke markten. Ze waren bereid die kosten op zich te nemen, omdat Amazon werd gezien als een “betrouwbaar” platform om winst te maken, zeiden verschillende handelaren.
“Amazon is de belangrijkste marktplaats”, stelt Hu van Brands Factory. “De meeste succesvolle verkopers zijn sterk afhankelijk van Amazon, wat een diepere vertrouwensrelatie met het platform bevordert. In tegenstelling daarmee hebben opkomende platforms nog niet hetzelfde niveau van vertrouwen verdiend.”
‘Amazon was te traag om te reageren. Maar nu kopiëren alle platforms elkaar’
Als reactie op de opkomende uitdaging van Temu en Shein is Amazon in de verdediging gegaan.
De afgelopen maanden heeft het Amerikaanse e-commercebedrijf de commissie die het neemt van kledingmakers verlaagd van 15 naar 8 procent, terwijl het de leverings- en marketingkosten voor handelaren verlaagde, volgens de leveranciers. Amazon reageerde niet op een verzoek om commentaar.
Vorige maand begon Amazon ook met het werven van Chinese leveranciers om het model van Shein en Temu na te bootsen door goederen rechtstreeks vanuit China naar het Westen te verzenden, in een poging hen uit te dagen door lage prijzen aan te bieden.
“Amazon was traag om te reageren. Maar nu kopiëren alle platforms elkaar”, zegt de handelaar Bing. “De grap doet de ronde dat ze allemaal piraten zijn die van elkaar stelen.”
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier