Temu en Shein moeten aanpak van illegale producten en de manipulatie van consumenten verantwoorden
De Europese Commissie wil meer informatie van online platformen Temu en Shein over hun aanpak van illegale producten en de manipulatie van consumenten. Ze diende vrijdag een verzoek tot informatie in het kader van de nieuwe wet rond digitale diensten (Digital Services Act, DSA) in.
De Chinese bedrijven moeten nu onder meer informatie geven over de maatregelen die ze nemen om de consumenten te beschermen. Het gaat dan bijvoorbeeld over welke mogelijkheden er zijn om illegale producten te melden of in welke mate de verkopers getraceerd kunnen worden.
Het verzoek komt er ook onder meer na een klacht die consumentenorganisatie BEUC, waartoe ook Testaankoop behoort, in mei indiende tegen Temu, meldt de Commissie. Het platform zou volgens BEUC verscheidene verplichtingen van de DSA schenden, door onder meer het gebruik van zogenaamde ‘dark patterns’ die consumenten aanzetten om meer te kopen dan ze eigenlijk van plan waren of het moeilijker maken om een account te sluiten.
Temu en Shein moeten de informatie tegen 12 juli doorgeven, waarna de Commissie zich zal beraden over eventuele verdere stappen. Indien de bedrijven onjuiste, onvolledige of misleidende informatie doorgeven, riskeren ze een geldboete.
De Digital Services Act moet er onder meer voor zorgen dat platformen illegale inhoud en valse producten sneller verwijderen. Voor consumenten moet het dan weer eenvoudiger worden om die inhoud te melden.
Grote platformen moeten zich in principe aan meer regels houden dan kleine. Zo worden online platforms en zoekmachines in het kader van de DSA aan extra verplichtingen en controles onderworpen van zodra ze meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers tellen. Temu werd eind mei als 24ste platform toegevoegd aan die lijst van “zeer grote online platforms”, Shein stond er al eerder op.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier