TELEFOON OP DE KAMER
Alco uit Aalst verdeelt telefooncentrales waarin heel specifieke functies voor rusthuizen en hotels zitten geprogrammeerd.
Een telefoon die rinkelt op een hotelkamer ? Dan bestaat er een goede kans dat de centrale die het gesprek heeft doorgeschakeld, geleverd is door Alco uit Aalst. Dat bedrijf, dat een jaarlijkse omzet haalt tussen de 15 en 20 miljoen frank, heeft zich gespecialiseerd in de verkoop, de verdeling en het onderhoud van telefooncentrales voor hotels, rusthuizen of studentenhuizen.
“Het product heeft al de Brusselse hotelwereld kunnen veroveren,” verzekert zaakvoerder Geert Stragier, “maar als de Nederlandse vertaling tegen het einde van dit jaar op punt staat, moeten de Vlaamse hoteliers volgen.” Het voordeel van zo’n Alco-centrale ? Geert Stragier : “Ze verdeelt het hotel in verschillende kamers, kent aan elke kamer een rechtstreeks oproepnummer toe en schrapt automatisch het nummer bij de check-out. Er is ook een sprekende klok, een volautomatische wekdienst en er zit een berichtenbord in het toestel geprogrammeerd dat om de tien minuten het gevraagde kamernummer belt. Maar bovenal is het een nuttig toestel voor mensen die groepen aan hun balie hebben staan. Het wekt of opent telefoonlijnen voor zestig kamers tegelijk, maakt een eigen kasregister en een groepsticket.”
Alco is officeel verdeler voor Quintex en Eurotel, het Franse bedrijf dat de telefooncentrales van zijn productielijn laat rollen. Het bedrijf heeft vijf mensen in dienst die verkoop, naverkoop en programmatie regelen. De vijf werknemers in de nv zijn stuk voor stuk erkende telefoontechnici. Toen Alco in 1962 werd gesticht, richtte het zich vooral op telefoonbeantwoorders. In 1967 werd het officieel installateur voor Siemens, voor wie het onderhoudscontracten uitvoerde. Dankzij zijn specialisatie in glasvezelkabels werkt het ook voor Goodyear, Volvo , de Navo, Swift en alle Brusselse Belgacom-centrales.
Sinds 1987 heeft Alco zijn expertise naar de import verlegd. “Omdat de sector door een dalletje ging,” weet Stragier. “Maar nu zijn er opnieuw mogelijkheden. ISDN heeft een nieuw tijdperk in de telefonie ingeluid. De kunst is nu niet meer om degelijke telefoontoestellen te vinden, want de concurrentiestrijd spitst zich juist toe op de meerwaarde qua diensten die je via een bepaalde telefoonlijn kan bieden.” De Eurotel-centrale biedt perspectieven, vindt Geert Stragier. “Hotels en rusthuizen zijn een groeimarkt. Daar wil iedereen telefoon op de kamer. Zeker de nieuwe generatie bejaarden, die een leven lang de telefoon heeft gehanteerd. Belgacom kan hen binnen het rusthuis die infrastructuur niet bieden. Daarom investeren veel van die tehuizen in telefooncentrales. De hotels zullen pas in tweede instantie volgen, als hun huidige installatie vernieuwd moet worden.”
GEERT STRAGIER (ALCO) Rusthuizen zijn een groeimarkt. Zeker de nieuwe generatie bejaarden, die een leven lang de telefoon heeft gehanteerd, wil een eigen toestel op de kamer.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier