‘Technologie vervangt menselijke bekwaamheid niet’

Anne Bataille is de laureate van de Trends Business Women Award in de categorie Founder. Op 63-jarige leeftijd boeit haar job haar nog altijd evenveel.

Ze mag haar bedrijf twintig jaar geleden dan al verkocht hebben aan een Angelsaksische groep, voor Anne Bataille is het nog altijd haar ‘baby’.

ANNE BATAILLE. “Misschien was de business in de jaren negentig wel in handen van een mannelijk establishment, maar dat is vandaag niet meer het geval. Onder de 200 medewerkers van Dentsu Aegis Belgium zijn er op elk niveau evenveel vrouwen als mannen. Rond de plaats van de vrouw in de onderneming wordt soms een vals debat gevoerd. Ik vind dat iedereen een kans maakt als hij over de nodige capaciteiten en achtergrond beschikt. We leven in België niet bepaald in een vrouwonvriendelijke omgeving.”

Heeft het feit dat u een vrouw bent invloed gehad op uw loopbaan nadat u in 1990 uw media-agentschap had opgericht?

BATAILLE. “Ik heb nooit problemen gevoeld. Heel wat mannelijke bedrijfsleiders hebben mij bij mijn carrière geholpen, mijn competenties werden nooit ter discussie gesteld. Mijn intrede in de sector baarde toen opzien en ik heb de nodige moeilijkheden ge-kend, maar dat was omdat ik met een nieuw type agentschap kwam, wat niet bij iedereen in goede aarde viel.”

U gooide de wereld van de publiciteitsagentschappen overhoop met een concept dat erin bestond advertentieruimte in bulk aan te kopen om ze vervolgens als retail door te verkopen. Wat is de grootste evolutie die sindsdien heeft plaatsgevonden?

BATAILLE. “Er is heel wat veranderd en wat men nu doet heeft niets meer te maken met wat vroeger gebeurde. De belangrijkste evolutie is de digitale omwenteling. De tradi- tionele media zijn niet verdwenen, maar dankzij de digitale technologie waren ze in staat om te vernieuwen. Ook al is dat economisch niet altijd gemakkelijk. In onze stiel komt dat neer op veel grotere diversificatie. 60 van onze 200 medewerkers zijn bezig met digitale activiteiten.”

Er is tegenwoordig steeds meer sprake van advertentieruimte die in real time op het web geveild wordt. Geraakt de reclame gerobotiseerd?

BATAILLE. “De reclamesector is geen wereld van robots. De technologie zal nooit de menselijke bekwaamheid vervangen, ze is niets waard als er geen mens achter staat die de goede strategie uitstippelt. Wij zijn ons onlangs gaan bezighouden met dat type van technologie. Aanvankelijk was slechts één medewerker ermee bezig, nu zijn ze al met twaalf en volgend jaar zullen het er een twintigtal zijn. Die evolutie voltrekt zich niet ten koste van andere diensten. Sommigen schreeuwen moord en brand omdat ze vinden dat er te veel reclame verschijnt op het internet. Maar vaak gaat het om boodschappen die verband houden met de interesses van de gebruiker en dat is toch niet slecht.”

Op welke verwezenlijkingen bent u het meest trots?

BATAILLE. “Elke steen in het bouwwerk is belangrijk. Maar als ik er één moet uitpikken, dan is het de overname van de firma NewWorld in Mechelen, nu een jaar geleden. Het is een fraaie onderneming die actief is als evenementenbureau. Daar ben ik trots op, want het is niet gemakkelijk om een Engelse aandeelhouder te overtuigen om te investeren in België, terwijl hij doorgaans de voorkeur geeft aan de Aziatische landen en aan een forsere economische ontwikkeling.”

Waar ziet u zichzelf over vijf of tien jaar?

BATAILLE. “Hebt u al eens naar mijn leeftijd gekeken? Op mijn 63ste denk ik daar niet al te vaak aan. Eén zaak is zeker, mijn beroep boeit me nog altijd evenveel.”

MÉLANIE GEELKENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content