Technologie op mensenmaat

Dirk Oosterlinck is al jaren bezig met de band tussen technologie en zorg. Hij was medeoprichter en managing partner van Zembro, dat een modern personenalarm uitbracht. Het leverde Zembro in 2015 de prijs van Zorgondernemer van het jaar op.

Zijn functie bij Mensura, met 56.000 aangesloten bedrijven de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk in België, combineert hij met nog andere activiteiten. Hij is al enkele jaren bestuurslid van Women on Board, een non-profitorganisatie die de diversiteit in bestuursfuncties in de Belgische ondernemingen wil bevorderen. Met zijn vrouw runt hij Akedoo, dat handgemaakte juwelen verkoopt. Daarnaast adviseert hij enkele start-ups.

Zit er een rode draad in uw professionele parcours?

DIRK OOSTERLINCK. “Die kun je in twee woorden samenvatten: diensten verlenen. Er was wel een evolutie door de jaren: van verkoop ging het meer richting algemeen management. De jongste jaren ben ik steeds meer het belang van innovatie gaan inzien.”

Is die dienstverlening nog altijd belangrijk in uw huidige functie?

OOSTERLINCK. “Absoluut, meer dan ooit, zou ik durven te zeggen. Hoe houd je mensen tot hun 67ste duurzaam aan de slag? Dat is een van de grote maatschappelijke uitdagingen waar we met z’n allen voor staan. Daar proberen wij een antwoord op te geven. Mensura heeft altijd al aan preventie gedaan, maar vandaag kunnen we dat met meer middelen dankzij de nieuwe technologie.”

Hoe belangrijk was de technologie om over te stappen naar Mensura?

OOSTERLINCK.“Die was zeker een driver. Het bouwt voort op mijn ervaring bij Zembro. Ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik iets wilde blijven doen met technologie, bovendien in een maatschappelijk relevante sector. Terwijl ik die oefening maakte, zag ik twee richtingen: mobiliteit en gezondheid. Het werd dat laatste.”

Kan u een voorbeeld geven van hoe IT het verschil maakt?

OOSTERLINCK.“Kijk naar wat het Limburgse bedrijf Othor heeft ontwikkeld: de MyMindScan, een manier om de mentale gezondheid van medewerkers in kaart te brengen. De inspiratie komt uit het voetbal. Waarom vallen voetballers uit als ze verschillende wedstrijden na elkaar spelen, was de vraag waarmee ze vertrokken. De gebruikte technologie werd op het bedrijfsleven toegepast. Inmiddels is de techniek al bij verschillende klanten succesvol geïmplementeerd. Mijn taak bestaat erin de brug te slaan. Te begrijpen wat de behoeften zijn, maar vooral wat kan helpen.”

Het stemt tot nadenken dat het absenteïsme door stressgerelateerde oorzaken blijft toenemen

Zijn de bedrijven klaar voor die verandering?

OOSTERLINCK. “Daar ben ik gerust in. In mijn eerste jaar bij Mensura is me opgevallen hoeveel vragen van klanten er komen naar onze oplossingen. Veel werkgevers zijn zich er bewust van dat ze op mensen moeten inzetten. De vragen gaan vooral over hoe ze dat moeten aanpakken. Ze worden allemaal geconfronteerd met gevallen van stress en burn-outs, en voelen zich daar onwennig bij. We kunnen de vraag niet volgen. Dat wijst op een groeiend bewustzijn, en gelukkig maar.

“Het stemt tot nadenken dat het absenteïsme door stressgerelateerde oorzaken blijft toenemen. Daar antwoorden op formuleren is onze grote uitdaging. De coronacrisis zal het belang van preventie, veiligheid en bescherming op het werk enkel maar doen toenemen. Bedrijven beseffen meer dan ooit hoeveel impact de gezondheid van mensen kan hebben op de economie.”

Dirk Oosterlinck

Is: Group director Business Development, Marketing & Innovation bij Mensura

Vrije tijd: “Op reis gaan, fietsen en elke dag wat aan de gezondheid werken”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content