Te huur/Te koop

Niet alleen een evenement, maar ook een autoracer kan gesponsord worden. Dan moet je die knaap echter wel “verkocht” krijgen.

Na Thierry Boutsen moet de nu 22-jarige Bas Leinders de nieuwe Belgische vedette worden in de Formule 1. Leinders wordt daarin niet alleen gesteund door het Circuit van Zolder (op zijn bolide prijkt onder meer de slogan “Racing For Zolder”), maar beschikt blijkbaar ook over de nodige capaciteiten. Volgens Henk Habers (president managing director Archipel Management Consultants) zeggen insiders dat Bas het talent en de motivatie heeft om een zitje in de Formule 1 te veroveren. Volgens de planning moet dat in 1999 of 2000 gebeuren.

Autosport is tegenwoordig echter meer dan sport alleen. Het gaat om geld, veel geld, en dus ook om sponsors. Habers ontmoette Leinders vorig jaar op Zolder, toen Bas nog in de Formule Opel zat ; hij besloot de jonge Belg een helpende hand te reiken om hem dit jaar in de Duitse Formule 3 binnen te loodsen. Een klasse hoger, dat betekent ook een groter budget.

“Van een knaap van 21 mag je niet verwachten dat hij als marketeer voor zichzelf kan optreden,” aldus Habers. “Hij moet heel veel tijd besteden aan trainingen en fysieke voorbereiding, zodat hij de zakelijke aspecten er niet bij kan nemen.” Habers nam de taak op zich om het “product” Bas Leinders aan de man te brengen. Dit jaar moest dat een budget van 20 miljoen frank opleveren. “Voor 15 miljoen kan het ook, maar dan heb je niet de ambitie om te winnen,” zegt hij.

UITHANGBORD.

Dat bedrag moet door het bedrijfsleven bijeengebracht worden. Habers : “We moeten marketing voeren voor de figuur van Bas bij potentiële sponsors, en dat is niet gemakkelijk. Er is te weinig nationaal gevoel om een echt Belgisch talent naar de top van de autosport te brengen ; dat geldt ook voor andere sporten. Wij zijn te bescheiden, we denken dat alles in het buitenland beter is. We moeten geloven in de eigen producten ; één daarvan is Bas Leinders.”

Henk Habers steekt flink de loftrompet over Leinders. Volgens hem heeft Bas feeling voor public relations en spreekt hij vijf talen ; hij kan ook in het openbaar zijn woordje doen, is stabiel en niet berucht om uitspattingen. Kortom, het gedroomde uithangbord voor een sponsor.

Wie Leinders is, moet nog dikwijls uitgelegd worden : carting-kampioen als tiener, kampioen Formule Ford Benelux 1994, Europees kampioen Formule Ford en Brits kampioen Formule Ford 1995, kampioen Formula Opel European Union Series 1996.

Nadat hij vorig jaar genomineerd werd voor de titel Sportman van het Jaar, is de vraag “Bas wie ?” toch al minder vaak te horen. Het is goed dat autosportbladen over hem schrijven (vooral wanneer teams op zoek zijn naar talent), maar voor de (potentiële) sponsors is het van belang dat hij ook aandacht krijgt buiten die gespecialiseerde media.

MILJOENEN.

Habers heeft contact gehad met zowat 150 bedrijven. “Overal stond men ons welwillend te woord, maar achteraf kwam er weinig uit,” zegt hij. “Bij grote succesvolle bedrijven stuit je op een muur. Het zijn ook niet altijd objectieve gegevens die de bovenhand halen ; er spelen veel subjectieve motieven mee. De marketingmanager houdt bijvoorbeeld meer van paarden dan van autosport. Er zijn bedrijven die wel in het buitenland sponsoren, maar de eigen sportmensen niet steunen. We zijn constant bezig. Binnenkort rijden we op Spa-Francorchamps ; dan moeten we zien dat er interesse is voor Bas.”

Men wilde dit jaar in ieder geval één hoofdsponsor aan de haak slaan, goed voor tien miljoen frank ; de overige tien miljoen zouden dan verzameld worden bij subsponsors. Die hoofdsponsor is er echter niet gekomen : het budget moet nu volgemaakt worden door een zevental subsponsors.

Voor de Formule 3000 (de volgende stap op weg naar de Formule 1) is een budget nodig van 40 tot 60 miljoen. En in de Formule 1 gaat het niet meer over miljoenen franken, maar miljoenen dollars. Men rekent erop dat Leinders zoveel talent aan de dag zal leggen, dat de teams hem ook wel willen voor een kleinere inbreng.

SYNERGIE.

Henk Habers gelooft overigens niet meer in het plakken van een sticker op de auto om de huidige sponsors ter wille te zijn. Hij wijst erop dat tussen sponsor en coureur een synergie moet ontstaan, en noemt als voorbeeld Hans Verkerk Keukens. Dat bedrijf spiegelt zich aan toppers en wil zelf ook topprestaties leveren ; Bas Leinders figureert dan ook in verkoopmateriaal van het keukenbedrijf.

Een ander voorbeeld is Excellence to Control (ETC), een Turnhoutse firma die onder meer in de carting tijdopname doet en internationaal wil doorbreken. De band met Leinders is derhalve duidelijk. Nog een sponsor is Butzbach, een Duitse deurenfabrikant die een positie wil veroveren op de Benelux-markt.

Via zijn Archipel Management Consultants steekt Habers zelf ook geld in de carrière van Leinders. De autosport kan gebruikt worden om zakenrelaties uit te nodigen (zie “Vips op Zolder”, blz. 70). Het wachten is echter op de grote geldschieter.

A.V.P.

BAS LEINDERS De autoracer als product : zoeken naar synergie tussen sponsor en coureur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content