Tapijt in een glansrol
Dagelijks weeft Louis De Poortere in zijn fabriek in Moeskroen 30.000 vierkante meter tapijt. Het negentigjarige bedrijf produceert zowel eigen collecties als maatwerk. Esthetische designs met veel kleur, semihandwerk en betaalbare kwaliteit zijn het handelsmerk.
Lange geschiedenis
Louis De Poortere maakt hoogwaardige vloerkleden, kamerbreed tapijt voor kantoren en trapbekleding voor hotels en herenhuizen. De zustermerken zijn Jules Flipo en Catry. De markt van de trapbekleding draait prima, die van het kamerbrede tapijt slabakt een beetje. In vloerkleden denkt het bedrijf stilaan het plafond te hebben bereikt.
Louis De Poortere stond negentig jaar geleden aan de wieg van het bedrijf. De onderneming groeide daarna vanuit haar thuisbasis Moeskroen uit tot een Europese topper in de textielsector. Ze heeft een turbulente geschiedenis achter de rug. Ze miste de boot van het getufte tapijt met kunststofgaren en kon die achterstand moeilijk inhalen. Het laatste dieptepunt dateert van 2014. Het bedrijf onderging toen een financiële herstructurering. De redders waren Pascal Dryon en Lionel Callens. Zij staan als voorzitter en managing director aan het hoofd van de belangrijkste vennootschappen onder de holding Color House International.
Depoortere Frères haalde in 2018 een omzet van 5,1 miljoen euro en was net winstgevend. Depoortere Deco draaide een omzet van 13,8 miljoen euro, met een verlies van 752.360 euro. Color House International boekte in 2019 een bedrijfsresultaat van net boven 1 miljoen euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier