TABAK. Mini-verpakking
Eind vorig jaar bracht Tabacofina een verpakking van 15 stuks op de markt van het sigarettenmerk Peter Stuyvesant. De roltabak van Drum (een merk van Douwe Egberts) verscheen in een verpakking van 30 gram, naast de gewone uitvoering van 50 gram. En Camel biedt “probeerpakjes” van 10 stuks aan. Dit alles terwijl de trend juist de box-verpakking van 25 stuks leek te zijn.
Anne Simonet, verantwoordelijk voor de marketing bij Tabacofina, zegt dat men met Stuyvesant in de verpakking van 15 stuks de konsument een bredere variëteit in het assortiment wil bieden. “Niet iedereen wenst een pakje van 20 of 25 ; wij hebben daarom gekozen voor eentje van 15. Voor een bepaalde doelgroep vormt dat aantal sigaretten de gemiddelde konsumptie per dag, ” aldus Simonet.
In 1987 heeft Tabacofina al eens een verpakking van 15 stuks uitgebracht. Het ging toen niet om een line extension van een bestaand produkt, maar om de lancering van een totaal nieuw merk (Claremont). Mede door de reakties op de reklamecampagne is dat merk nooit groot geworden ; noch Tabacofina, noch een andere producent heeft sindsdien nog een pakje van 15 stuks op de markt gebracht. Nu probeert Tabacofina het toch weer.
Simonet wijst erop dat het gaat om een internationale lancering. Een voordeel is dat het “kleintje” Stuyvesant lager geprijsd is en met 73 frank per pakje nog ver verwijderd blijft van de psychologische grens van 100 frank. De prijs per sigaret is nagenoeg dezelfde als bij een pakje van 25. Een ander voordeel is dat de box van 15 stuks even breed is als de gewone verpakking van 25, en dus in het schap net zoveel ruimte inneemt. Pakjes van 10 zijn direkt een stuk smaller, en vallen dan ook minder op in de winkel.
Tabacofina heeft achter de lancering wel de nodige middelen gezet. Eind november startte de campagne, die doorloopt tot half februari. De campagne bestaat uit advertenties in kranten en tijdschriften, affichage en materiaal voor de verkooppunten.
In de winkels ligt sinds kort ook een “kleintje” roltabak van Drum : een verpakking van 30 gram, naast de gewone uitvoering van 50 gram. De konsument betaalt 59 frank voor zo’n kleintje, terwijl hij voor 50 gram 94 frank moet neertellen. Bij de verkooporganizatie van Drum in ons land zegt men dat het nieuwe formaat een “instapper” is. Rokers willen niet zomaar bijna 100 frank betalen om roltabak eens te proberen. De lagere prijs van de kleinere verpakking zou wel aanleiding geven tot proberen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier