T-Mining maakt haventransport transparanter
Oprichters van scale-ups die 1 miljoen euro ophalen of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen belichten we in deze rubriek telkens een van die Vlaamse groeibedrijven.
Als de media het over ‘containers’ hebben, volgt het woord ‘drugshandel’ meestal enkele zinnen later. Het goederentransport in de haven is een van de zwakste schakels in de bestrijding van drugscriminaliteit. De Antwerpse start-up T-Mining zet blockchaintechnologie in om dat probleem te bestrijden. T-Mining werd in 2016 opgericht door Nico Wauters, Filip Heremans en Pascal Verlinden. “We leerden elkaar kennen via een gemeenschappelijke vriend”, zegt Verlinden. “Alle drie waren we op zoek naar een nieuwe uitdaging. Filip en ik waren al jarenlang actief in de logistieke sector en zagen daar veel potentieel voor IT. Nico is een Antwerpenaar, dus de link was snel gelegd.”
Met hun bedrijf maakt het trio de logistieke keten in en rond de haven transparanter. Traditioneel wordt gebruikgemaakt van pincodes om containers vrij te geven. Dat is geen waterdicht systeem, want die codes kan men doorgeven of verkopen aan mensen met minder goede bedoelingen. De decentrale technologie van T-Mining vervangt die pincodes door unieke tokens.
“Wij focussen op het maken van producten, niet op consultancy. Dat betekent investeringen ophalen en klanten vinden”, zegt Verlinden. In de vijf jaar na de lancering gingen al heel wat grote spelers met de technologie van T-Mining aan de slag, waaronder de havens van Rotterdam en Antwerpen. De familie Westerlund, een naam als een klok in de logistieke sector, is samen met imec en PMV een van de vele investeerders, die samen meer dan 1 miljoen in de start-up stopten. Verlinden: “Ik heb geen glazen bol, maar hoop binnen drie jaar de grootste spelers tot onze klanten te kunnen rekenen, en ook anderen te overtuigen van het belang van deze decentrale technologie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier