Suzuki met lpg
Suzuki Belgium heeft een 1000 cc V-Strom lpg-prototype rondrijden. Een motor die op lpg rijdt, zorgt voor verbazing. Wat zijn de voor- en nadelen?
Een motorfiets die op lpg rijdt, is geen alledaags gegeven. Auto’s op lpg, tot daar aan toe. Maar motoren die op die brandstof rijden? Dat is niet zo evident. In het verleden lieten zijspanrijders incidenteel een lpg-installatie monteren. De zware, stalen gastank lag dan in het span. Maar voor solomotoren leek lpg geen oplossing.
De tijden veranderen. De gastanks hoeven niet meer zwaar te zijn. Tegenwoordig worden ze ook in composietmateriaal uitgevoerd en wegen geen 5 kilo. Suzuki Belgium heeft een DL1000 V-Strom (een 1000 cc V-twin) uitgerust met een lpg-installatie in samenwerking met AGS uit Olen. Erwin Bollansée, aftersalesmanager Suzuki Belgium: “We zitten in een tijd waarin mensen meer en meer belang hechten aan het milieu en aan alternatieve energie. De V-Strom 1000 leek ons oké qua opbouw omdat het bagagerek aan de achterzijde niet over de motor hangt. En in de kuip was er plaats voor een verdamper.”
Bovendien heeft de V-Strom benzine-injectie en dat maakt het gebruik van lpg direct een stuk makkelijker. Ewoud Heijermans van AGS: “We gebruiken dezelfde injector voor het gas als voor de benzine. We moeten het signaal van benzine naar gas vertalen.” Wat er moet zijn, is ruimte om de gastank en de verdamper te installeren. De ruimte voor de gastank vond men door een topbox te monteren. (Heijermans zegt dat het ook mogelijk is twee kleinere tanks in de zijkoffers te plaatsen.) Natuurlijk lever je zo bagageruimte in, maar datzelfde ‘probleem’ heeft een automobilist die een gastank in zijn koffer steekt.
Met de lpg erop verdubbel je nagenoeg de actieradius van de motorfiets. De 22 liter benzine zijn goed voor 350 kilometer. Met 20 liter gas rij je nog eens 300 kilometer. Bollansée vertelt dat 600 kilometer zonder tanken haalbaar is.
Op het eerste gezicht is aan de speciale V-Strom niet te zien dat die op lpg loopt. Wie de motor van naderbij bekijkt, merkt aan de koffer een gaskraan op en een gasleiding die vanuit de koffer naar het motorblok loopt.
Maar waarom zou iemand zijn motorfiets op lpg willen laten rijden? Nadelen zijn het iets hogere gewicht en het al vernoemde verlies aan bagageruimte. De voordelen van lpg liggen op technisch en financieel vlak. Lpg is een zuiverder brandstof. “Er is veel minder koolaanslag in de motor. De smeercapaciteit is beter omdat er geen roetaanslag in de kanalen is. Daardoor heeft de motor een langere levensduur,” aldus Heijermans. En ook financieel is lpg aantrekkelijk. De brandstof is spotgoedkoop. Auto’s met lpg moeten wel extra belasting betalen, maar een motor is wettelijk gezien geen auto, dus dan geldt die bepaling niet. De typegoedkeuring zou ook niet in het gedrang komen.
De vraag is natuurlijk hoeveel kilometer je moet afleggen, wil je de kosten voor de installatie er uithalen. Het installeren van een lpg-systeem is vooralsnog stukwerk. Je moet uitgaan van een prijs tussen 1500 en 2000 euro. Volgens Erwin Bollansée zou na 25.000 kilometer de uitgave voor de installatie gerecupereerd zijn. Dat betekent in de praktijk dat lpg op motoren vooral interessant is voor veelrijders, zoals degenen die de motor gebruiken voor woon-werkverkeer. Die zouden binnen twee jaar hun investering kunnen laten renderen.
DASHBOARD DL1000 V-STROM SUZUKI MET LPG-INSTALLATIE
Actieradius : +++
Milieuvriendelijker : +++
Goedkope brandstof : +++
30 kilo meer gewicht : —
Hoge installatiekosten : —
Ad van Poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier