Supermarktketens vrezen dubbele factuur door rekeningrijden

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

De verzadigde Belgische wegen kosten retailers als Colruyt handenvol geld. Ze investeren dan ook om hun transport duurzamer te maken. Maar ze vrezen dat een ondoordachte invoering van rekeningrijden hun inspanningen tenietdoet.

Met de Week van de Mobiliteit wil de overheid vanaf vrijdag 16 september bewust autogebruik en duurzame mobiliteit promoten. Supermarktketens zoals Colruyt proberen hun steentje bij te dragen om verkeershinder te beperken, want al dat fileleed veroorzaakt extra milieuvervuiling en kost handenvol geld. “Door de lading van onze opleggers te optimaliseren, besparen we nu 6,7 miljoen kilometer per jaar”, zegt Luc Rogge, de directeur-generaal van Colruyt. “Er rijden bijna geen lege vrachtwagens meer rond.”

Wat het optimaliseren van het laden van vrachtwagens betreft, zit de keten zowat aan zijn limiet. Daarom zoekt ze andere manieren om stilstaand verkeer te vermijden. Vervoer via het spoor of over het water is in veel gevallen geen optie. Daarom test Colruyt samen met Delhaize het systeem van dagrandleveringen uit in Kortrijk en Antwerpen. Daarbij gebeuren de leveringen buiten de spitsuren, ‘s avonds en ‘s morgens vroeg.

“De evaluatie van de tests met dagrandleveringen is nog niet afgerond, maar de eerste signalen zijn positief”, klinkt het op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). “We zien ook dat er dankzij die proeven een betere verstandhouding is gegroeid tussen de distributiebedrijven en de gemeenten.”

Een dergelijk systeem van vroege en late leveringen vergt wel behoorlijk zware investeringen. Om het lawaai bij laden en lossen te beperken tot een aanvaardbare 65 decibel – het geluidsniveau van een normaal gesprek – zijn stillere en hybride vrachtwagens, aangepast losmateriaal en een overdekte loskaai nodig. “Maar als je die geluidsnorm haalt, moeten we wel mogen leveren”, stelt Rogge. “De meeste gemeenten verbieden leveringen na 22 uur, soms zelfs al vanaf 21 uur.”

De filevormer betaalt

Rogge vreest ook dat de sector dubbel betaalt als de regering het rekeningrijden lineair invoert. “Rekeningrijden mag niet alleen voor het transport gelden. En als wij de inspanning doen een stille oplegger te kopen en ‘s morgens en ‘s avonds te leveren, dan zou het niet logisch zijn dat we dezelfde toeslag moeten betalen als in de spitsuren. Dan betalen we twee keer. Met een slimme heffing zou de overheid ons aanmoedigen in de daluren te leveren, zodat er minder verkeer is overdag. Het mag geen belasting zijn.”

Bruno De Borger, professor economie aan de Universiteit Antwerpen, ziet dat idee wel zitten. “Het is een voorstel dat elke transporteconoom zal steunen. Wie een inspanning levert om de overlast te beperken, zou niet hetzelfde moeten betalen als wie wel bijdraagt tot file.”

Bij Delhaize zijn ze het ermee eens. “Als het rekeningrijden er komt, moet het ook voor personenwagens gelden. En, zoals onze sectorfederatie Comeos heeft gezegd, moet de opbrengst naar investeringen in mobiliteit gaan”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize België.

Het kabinet van minister Crevits kan de bezorgdheid van de sector niet wegnemen. Over het rekeningrijden kan nog niet veel worden gezegd, klinkt het daar. De discussie is nog volop bezig en er moet nog overleg komen met de andere gewesten.

STIJN FOCKEDEY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content