STYLE. QUIZ

De herfst van de jazz

Negen herfsten lang heette het festival Belga Jazz. Voor de feesteditie kwam er een nieuwe hoofdsponsor. Audi Jazz brengt ruim zestig koncerten, en hopen kwaliteit.

Maandag begon het grote herfstfestival van de jazz met een koncert van het Art Ensemble of Chicago. Dat had voor de gelegenheid zangers en perkussionisten uit Senegal meegebracht. En daarmee is meteen de toon van het vier weken lange gebeuren gezet : jazz in de heel brede zin van het woord, vaak op en over de grens van allerlei genres. Er zit ook veel wereldmuziek bij, chanson, experimentele rock, soul, funk, flamenco, variété, broadwaytoestanden. Het onversneden tenorengeweld van James Carter en Joe Lovano naast Cesaria Evora, Henri Salvador naast Oedo Sukeroku Taïko alias de Trommelaars van Tokyo, Guru’s Jazzmatazz naast Alain Chamfort.

Harde jazzfans zijn niet altijd even gelukkig met die verdunde cocktail en chagrijnige critici zoals uw dienaar willen wel eens zeuren over de manier waarop het festival totstandkomt. Meer een marketingstunt en een patchwork van losse koncerten dan echt een festival met een sterk profiel, zeggen ze. Het neemt niet weg dat er elk jaar weer een pak kwaliteit op de podia staat.

Het grote gebeuren moet natuurlijk de show van zanger, entertainer en Unicef-ambassadeur Harry Belafonte worden. Voor het eerst in zeven jaar staat de politiek bevlogen crooner, in het gezelschap van zijn multi-etnische Djoliba-orkest, weer eens op een Belgische scène.

Ook de komst naar het PSK van de jonge jazzgoden Joshua Redman en Chris McBride en van stematlete Dee Dee Bridgewater, en de terugkeer van de fenomenen Wayne Shorter en Ornette Coleman, hebben grote evenementswaarde. Shorter zit met de Verve Jazz Night in het Lunatheater, Coleman in de Elisabethzaal met zangers, dansers, rappers, video en zijn Prime Time scheppers van Harmolody, demokratische muziek waarin alle genres gelijk zijn.

In de schaduw van al dat grote geweld dreigt heel wat moois wel eens verloren te gaan. Daarom geef ik u graag een paar persoonlijke tips om niet te missen : de avontuurlijke gitaar van Bill Frisell (Leuven, 25/10), de feestelijke Alligatory Band van Ray Anderson (Antwerpen, 26/10), de ragfijne pianojazz van Ahmad Jamal (Antwerpen, 30/10), en de fantastische zangeres Betty Carter (Terneuzen, 2/11). Laat ook de kans niet liggen om Belgisch talent in betere omstandigheden aan het werk te horen : het trio Aka Moon en Fabrizio Cassol & Kris Defoort met hun groot ensemble en de suite “Variations on a Love Supreme”.

ROB LEURENTOP

Voor het volledige programma belt u tel. (02)534.22.00.

Luisteren vooraf : Ahmad Jamal, Chicago Revisited (Telarc) ; Betty Carter, It’s Not About The Melody (Verve) ; Ray Anderson & Alligatory Band (Enja) ; Variations on a Love Supreme (W.E.R.F.).

Joshua Redman Jonge jazzgod in het PSK.

I FIAMMINGHI

Zondag aanstaande vindt in de cyclus Latemse MeesterConcerten van I Fiamminghi het tweede koncert van dit seizoen plaats. Soliste is ditmaal celliste France Springuel. Op het programma : de Cantus in Memory of Benjamin Britten van Arvo Pärt, Kol Nidrei van Max Bruch, en de Metamorphosen van Richard Strauss. In de Latemse MeesterConcerten haalt het orkest van Rudolf Werthen telkens één “gast” (al maakt Springuel zelf deel uit van het ensemble) voor het voetlicht, op een zondagvoormiddag in het Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle. In november is het de beurt aan dirigent Giora Bernstein, met werk van Grieg, Hovhaness, Pärt en Suk. In het voorjaar van ’96 volgen violist Boris Belkin, het koor Currende o.l.v. Erik Van Nevel en pianist Bruno-Leonardo Gelber.

I Fiamminghi heeft een paar weken geleden een nieuwe cd uitgebracht met werk van de hedendaagse Amerikaanse komponist Alan Hovhaness. Vooral zijn Symfonie nr. 6, Celestial Gate, is een boeiend werk waarin de klankenrijkdom van het orkest magistraal wordt uitgespeeld. Rond dat werk is een programma samengesteld (met Strauss’ Metamorphosen, Beethovens 5de Symfonie en een Concerto voor cello en orkest van Sjostakovitsj), dat op 24 oktober in CC De Werft in Geel ten gehore wordt gebracht. Ongeveer hetzelfde programma klinkt op 26 oktober in de Antwerpse Elizabethzaal, maar dan met een concerto voor viool en orkest van Wienawski.

Inlichtingen en tickets : tel. (09)282.71.34.

JAN FABRE

Het Kaaiteater prezenteert volgende week de kreatie van “Universal Copyrights 1 and 9”, nieuw teaterwerk van Jan Fabre. Moeizame kommunikatie is een weerkerende tematiek in diens teksten. De laatste drie ensceneringen waren monologen waarin de personages een dialoog aangaan met zichzelf. In andere teksten komt de innerlijke gespletenheid tot uiting door de aanwezigheid van tweelingen, zoals Elias en Gerald in Sweet Temptations. De zoete verleidingen en verlokkingen uit die voorstelling slaan in het nieuwe stuk om in hun tegendeel, de donkere zijde van het leven, de katastrofe : de twee broers, vertolkt door Jacques en Albert De Groot, doden voor het plezier. Centraal staat de dialoog tussen beide moordenaars, die op de scène konstant van identiteit veranderen : ze verwerven het copyright over een hele waaier aan gedaanten, die ze naar believen aannemen. Ze lijken wel karaoke-kids muziek van The Beatles speelt een essentiële rol in de voorstelling. Universal Copyrights is dus ook een voorstelling over de macht van de media en de spektakelkultuur.

Deze summiere aanwijzingen, waarmee het Kaaiteater le Fabre nouveau voorstelt, maken ons nieuwsgierig om de konfrontatie met deze “dwarse” kunstenaar nog eens aan te gaan.

Van 24 tot 28 oktober, telkens om 19 uur, in het Lunateater, Sainctelettesquare 20, 1210 Brussel. Info & tickets : tel. (02)201.59.59. Van 9 tot 12 november in deSingel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen, tel. (03) 248.38.00.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content