STYLE. AUTO
WRANGLER
De legendarische Jeep wordt al vijftig jaar geproduceerd, maar de Wrangler wordt voortdurend aangepast aan de technische evolutie en aan de nieuwe trends inzake vormgeving. Dat geldt ook weer voor het modeljaar ’96-’97.
Wij kunnen alleen maar toejuichen dat de koplampen van de Wrangler opnieuw een ronde vorm hebben, terwijl de richtingaanwijzers verhuizen naar de spatborden. De voorruit helt meer naar achteren om de stroomlijn en de Cx-waarde te verbeteren ; daardoor komt er ook meer ruimte om de Wrangler uit te rusten met airbags (vanaf volgend jaar op de Belgische markt). Het instrumentenbord heeft een geslaagde face-lift ondergaan en ziet er nu biezonder hedendaags uit.
Wat de technische aanpassingen betreft, leunt deze nieuwe Jeep dicht aan bij de Grand Cherokee. Dit betekent onder meer een verbetering van de wegligging en de ophanging. Ook aan het komfort is flink gesleuteld ; zo kan de linnen kap nu vlot geopend en gesloten worden, net als bij een kabriolet.
ENQUETE
In tegenstelling tot andere autosalons, is de salon van Brussel een echte autoshow waar men een nieuwe “heilige koe” kan kopen. En dat moet ook zo blijven, volgens Febiac en de bezoekers.
Uit een onafhankelijk marktonderzoek, uitgevoerd door het bureau Mariën & Gybels, blijkt dat de overgrote meerderheid van de bezoekers het Brusselse autosalon beschouwt als een trefpunt waar men in de eerste plaats informatie verzamelt over de beschikbare nieuwigheden. Daarna gaat men over tot de aankoop van een nieuwe wagen (met superkortingen) : hetzij op het salon, hetzij bij de lokale dealer tijdens dezelfde periode.
De enquête werd gehouden tijdens het autosalon van vorig jaar in Brussel. Ruim 85 % van de bezoekers sprak zich uit voor een “verkoopsalon” of had daar niks op tegen. Niet eens 15 % was er expliciet tegen.
SPORTAGE
In de eerste helft van dit jaar exporteerde het Koreaanse merk Kia 147.867 personenwagens. Dit betekent een indrukwekkende stijging met 52,5 % tegenover dezelfde periode in 1994. Deze stijging van de uitvoer is het resultaat van twee faktoren : enerzijds een doorgedreven diversifikatie van de afzetmarkten, anderzijds een verhoogde vraag naar 4×4- en industriële voertuigen.
Het staat vast dat de uitstekende Sportage 4×4 een belangrijk aandeel heeft in het sukses van Kia. De produktiestart van de Sportage bij het Duitse Karmann blijkt hierin een grote rol te spelen. Maandelijks worden nu gemiddeld 2000 eksemplaren van de Sportage uitgevoerd naar de Verenigde Staten, terwijl er elke maand zowat 1000 worden afgezet in Europa.
Jeep Wrangler De oude vertrouwde jeep, maar wel aangepast aan de nieuwe trends en detechnische evolutie.
Groot komfort
De nieuwe Lancia Y is een vrijwel volmaakte kompakte auto, die beslist niet hoeft onder te doen voor heel wat grotere broers.
Binnen de Fiat-groep heeft Lancia de opdracht exclusieve auto’s te produceren ; Alfa Romeo onderscheidt zich door het uitgesproken sportief karakter van zijn modellen, terwijl Fiat het van de massaverkoop moet hebben.
Met de nieuwe Lancia Y is het merk in zijn opzet geslaagd, wat niet zo eenvoudig is bij het ontwerpen van een kleine auto die nauwelijks meer dan drieëneenhalve meter lang is. Het was ook een krachttoer om van zo’n stadsmus een veilige auto te maken. Het leuk uitziende koetswerk van de Lancia Y verbergt dan ook heel wat technische hoogstandjes, die vrij uniek zijn in dat marktsegment.
De vormgeving is zeer karakteristiek, dankzij het gebruik van gebogen lijnen, ellipsen en ovalen die zacht in elkaar overvloeien. Hier is duidelijk geen sprake meer van de onpersoonlijke “bio-look”. De mogelijke kleurenkombinaties zijn vrijwel onuitputtelijk : 12 basiskleuren, 100 in optie verkrijgbare tinten, 14 kleuren voor de interieurbekleding. En ten slotte zijn er welgeteld 134 accessoires, waarmee elke koper zijn wagen kan uitrusten en verfraaien volgens zijn persoonlijke smaak.
De Lancia Y is beschikbaar met een pittige motor van 1,2 liter (60 Din pk) of 1,4 liter (80 Din pk). Men kan kiezen tussen een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een zeer komfortabele automaat met ECVT (kontinu variabele transmissie). Er zijn drie uitrustingsniveaus : LE (instapprijs 359.000 fr.), LS en LX. De lijst van 21 opties bevat onder meer ook ABS (voor het eerst in een kleine stadswagen).
In zijn kategorie is de Lancia Y beslist één van de meest komfortabele auto’s. De zorgvuldig bestudeerde ophanging en geluidsdemping, de zeer volledige standaarduitrusting, de verfijnde geluidsinstallatie en vooral het optimale gebruik van de binnenruimte maken van de kleinste Lancia een bijna volmaakte, kompakte wagen. Dankzij de zorgvuldige selektie van de gebruikte materialen, de grote aandacht voor details, de rijkdom van de bekleding, de hoge kwaliteit van de afwerking en de aangename rij-eigenschappen hoeft deze auto niet onder te doen voor bepaalde modellen uit hogere kategorieën.
De jongste Lancia (in première te zien op het autosalon in Brussel, vanaf februari leverbaar in België) is een toonbeeld van vernieuwing : het is een kleine auto met de kenmerken en het rijkomfort van een grote. Deze stadsmus voelt zich net zo goed thuis op de autoweg als in het stadsverkeer.
PATRICK OP DE BEECK
Lancia Y Karakteristieke vormgeving met gebogen lijnen, ellipsen en ovalen, intalloze kleurenkombinaties.
TECHNISCHE FICHE
Motor : Fire viercilinder in lijn ; twee kleppen per cilinder.
Cilinderinhoud : 1242 cc.
Maximum vermogen : 60 Din pk bij 5500 toeren.
Maximum koppel : 10 ECE-kgm bij 3000 toeren.
Aandrijving : op de voorwielen, via ECVT-automaat met kontinu variabele transmissie.
Topsnelheid : 150 km/u.
Remmen : schijven vooraan, trommels achteraan ; ABS in optie.
Verbruik : 7,4 liter per 100 km bij 120 km/u, 5,5 liter bij 90 km/u, 7,5 liter in stadsverkeer.
Prijs : 430.000 frank, BTW inbegrepen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier