Stripfiguur lokt jonge advocaten
Linklaters & Alliance was betrokken bij avontuurlijke overnamegevechten in Europa, zoals het bod van Vodaphone op Mannesmann vorig jaar. Voeg daar ontploffende auto’s, overvallen op de belastingen en moordmeiden bij, en je hebt de nieuwe volwassenenstrip van Largo Winch. Met die stripheld als uithangbord willen de Londense advocaten jong bloed aantrekken.
L argo Winch, het geesteskind van de Belgische kunstenaars Philippe Francq en Jean Van Hamme, is de hoofdattractie van een jaarlijkse studiebeurswedstrijd die wordt gesponsord door Linklaters & Alliance, een groep van vijf grote Europese advocatenfirma’s geleid door het in Londen gevestigde Linklaters. De studiebeurzen zijn bedoeld voor rechtenstudenten, van wie de cleverste mogelijk voor de alliantie kan gaan werken. De hoofdprijs is een beurs van 40.000 dollar (1,8 miljoen frank) voor een Amerikaanse law school.
In de strip ‘ Hostile Takeover Bid‘ (Vijandig overnamebod) voert Winch, de drieste erfgenaam van een zakenimperium, strijd tegen schurken in Central Park, wroet hij zich door een slippertje met een mysterieuze blondine en lanceert hij een ingewikkeld bod op het verzekeringsconglomeraat Fenico.
Hoe het juridische verhaal verder moet, moesten de wedstrijddeelnemers bedenken. Verleden week werd de oplossing van de Duitse student Harald Voigts bekroond met de hoofdprijs.
Halina Kochanowicz, marketingverantwoordelijke van De Bandt, Linklaters & Alliance: “Het initiatief ging uit van Brussel. Auteur Jean Van Hamme is een bekende van één van onze vennoten en vroeg het ontwerp van het album na te kijken op juridische onvolmaaktheden. Van het één kwam het ander.”
Maar zijn de avonturen van Winch niet een beetje heftig voor een saai stelletje advocaten? Auteur Jean Van Hamme dacht aanvankelijk van wel: “Ik stond ervan versteld dat zo’n ernstige firma een stripverhaal wou gebruiken om kandidaten aan te trekken.”
De concurrentie om nieuw juridisch talent aan te trekken, is de jongste jaren echter heel intens geworden en in Europa zetten befaamde firma’s royale rekruteringsmanifestaties op. En als een strip daarbij helpt, dan moet dat maar.
Kochanowicz: “We dachten dat de koppeling tussen creativiteit en juridische kennis een goede keuze was. De reactie – 100 antwoorden – was uitstekend. Aan de VUB was het boek zelfs een case in de lessen vennootschapsrecht.”
Chantal Samson
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier