STRETCH APPEAL
Confectie zit de familie Bastiaensen in het bloed. Dochter Ilse steekt al haar talent in een eigen aerobic-collectie : Gimmick.
De naam Bastiaensen is al 25 jaar verbonden aan de bvba Bathy’s, een in Deurne gevestigd confectiebedrijf met een 20-tal vaste werknemers dat zich specialiseert in zwangerschapskleding. Ze zorgen zelf voor de fabricatie van hun collectie en leveren aan warenhuizen en ketens die mode voor aanstaande moeders verkopen, waaronder Premaman, Prenatal en C&A.
“Na mijn studies ben ik in 1994 in de zaak gekomen,” begint dochter Ilse haar verhaal. “Ik wou graag een eigen inbreng hebben, maar voelde mij niet geroepen om zwangerschapskleding te ontwerpen. Ik voelde mij meer thuis in de wereld van ballet en dans, een hobby die ik al jaren beoefende. Dus ben ik gestart met een eigen aerobic-collectie onder de merknaam Gimmick.” De eerste ontnuchtering kwam toen ze vaststelde dat er al heel wat concurrentie op de markt was. Ook het bestaande machinepark bleek niet geschikt voor het verwerken van stretch. Na een poging om dat onderdeel door te schuiven naar een extern atelier werden dan toch de nodige aanpassingen gedaan om de verwerking zelf in handen te kunnen houden.
Een parcours met hindernissen dus, maar Ilse Bastiaensen laat er zich niet door afschrikken. Intussen heeft ze een lijn voor dames, heren, kinderen en badmode ontworpen. Aangezien het voorlopig gaat om kleine aantallen, komen alle patronen nog op ambachtelijke manier tot stand en niet met de computer. De stretchstoffen zijn afkomstig uit Portugal, Italië en Frankrijk.
Terwijl Bathy’s over heel Europa verkoopt en daarmee een omzet van 70 miljoen frank realiseert, beperkt de verkoop van Gimmick zich nog tot België en Nederland, wat goed is voor zo’n 5 miljoen frank op jaarbasis. Er bestaan plannen om het verkoopgebied uit te breiden naar Frankrijk en Portugal. Als de zaken goed lopen, overweegt Ilse Bastiaensen om haar activiteiten in een onafhankelijke vennootschap voort te zetten.
De verkoopstrategie bestaat erin om de distributie uitsluitend via de detailhandel te laten lopen. Catalogi zijn momenteel het belangrijkste wapen. Ze worden verspreid via de winkels, die op hun beurt soms mailings doen naar fitnesscentra. Het merk wordt ook gepromoot via aerobic-lesgeefsters. Voor klassieke mediareclame is in dit stadium slechts een beperkt budget beschikbaar.
“Onze hoofdbekommernis is kwaliteit en design,” onderstreept Ilse Bastiaensen. “Wij willen niet produceren in lagelonenlanden. Dat zou in het nadeel zijn van onze economie. Als het zo verder gaat, worden er nog maar twee soorten producten verkocht : heel goedkope en dure met een goed imago. Voor dat laatste heb ik gekozen. Toen ik onlangs in Portugal mijn collectie aan vakmensen liet zien, stonden ze verbaasd over de perfecte afwerking.”
ILSE BASTIAENSEN (BATHY’S) Zowel ontwerp als fabricatie van Gimmick zijn 100 % Belgisch.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier