STRATEGISCHE TERUGTOCHT ?

VALLENDE DOMINO’S.

Paul Goris, topman van de Antwerpse Diamantbank is duidelijk : “De solvabiliteit van de diamantairs komt in het gedrang. Eén groot probleemdossier kan een domino-effect teweegbrengen in heel de sector.” Ter illustratie : sinds 1990 namen de bankkredieten aan diamantbedrijven 4,8 miljard dollar, waarvan 1,8 miljard gerealiseerd in Antwerpen jaarlijks met 9,8 % toe, terwijl de totale jaaromzet slechts met 7 % steeg. De kleinhandel kende volgens Goris slechts een stijging van de jaaromzetten met 3,1 %.

“In sommige centra verdwijnen fondsen van de diamant naar meer winstgevende sectoren,” signaleert hij. “Dat kan het engagement van de diamantbankier aantasten.”

En net nu grijpt bij het Antwerpse diamantkantoor van ABN-Amro een belangrijke wissel plaats. Directeur Theo Strous hét gezicht van ABN-Amro in de Pelikaanstraat ruimt plaats voor Freddy Hanard (49 j.), tot voor kort zeteldirecteur in Brussel en corporate-verantwoordelijke van ABN-Amro (België). “ABN-Amro stuurt een nieuwe man naar Antwerpen omdat de sector het slecht doet en omdat de bank vreest meegesleurd te worden in de schandaalsfeer,” fluistert een insider.

De bron wijst onder meer op het feit dat bij ABN-Amro (Antwerpen) de kredieten aan diamantbedrijven dalen van 850 naar 780 miljoen dollar. Een voorbode van een strakkere kredietpolitiek ?

“Onze instelling is de grootste diamantbank in de wereld en wil dat blijven,” repliceert Freddy Hanard, die binnenkort van Luik naar Antwerpen verhuist. Hanard omschrijft zichzelf als een ” relations-man, die eerder commerciëel denkt” en zijn vroegere corporate-klanten weten dat de Vlaams-Brabander de administratieve regeltjes soepel hanteert. Met zijn corporate-achtergrond hoopt Hanard trouwens een betere service te geven aan internationale en grotere klanten.

De daling van de kredieten noemt hij “een tijdelijk fenomeen in een moeilijke markt, als gevolg van de trage rotatie van de goederen”. En : “We willen onze positie uitbreiden en onderzoeken of we vanuit Antwerpen ook de mijnexploitatie projectfinanciering is een kluifje voor corporate-mensen kunnen financieren.”

Volgens Strous is ABN-Amro goed gewapend tegen eventuele schokken. Hij wijst erop dat het uitstaande kredieten vanaf 1988 bijna verdriedubbelden, terwijl het aantal dossiers met 40 % afnam. “Wij mikken dus op grotere klanten met een solide basis,” redeneert hij. Zijn bank is ook sterk aanwezig bij de Indische cliënteel, die meer dan de helft van de portefeuille uitmaakt. De Antwerpse Diamantbank daarentegen, die zijn aandeel sinds 1995 zag zakken van 52 % naar 46 %, staat historisch sterk bij Joodse, kleinere diamantbedrijven. Strous : “Daar staan de marges flink onder druk. Wij rekenen met ons internationaal netwerk op de toekomst.” En hoeveel Russische klanten heeft het filiaal van ABN-Amro ? Strous schrikt : “Geen enkele. Absoluut geen enkele.

FREDDY HANARD (ABN-AMRO) Hanteert de nieuwe topman van het Antwerpse diamantfiliaal van ABN-Amro een strakker kredietbeleid ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content