Straatstenen zoeken

Explicit! verdeelt hedendaagse klassieke muziek. België is daarvoor te klein. Via het internet wil Explicit! meer dan ooit naar het buitenland.

“Onze drijfveer is vooral de passie voor de muziek. Voor hedendaagse klassieke muziek bestaat er slechts een klein specifiek publiek. Bovendien maken wij het onszelf extra moeilijk door vooral zaken aan te bieden die zelfs in dit genre uit de band springen: muziek die je bij wijze van spreken nog niet aan de straatstenen kwijtraakt,” lacht Benjamin Dieltjens (26). Samen met zijn kompaan Yannick Willox (27) is hij de oprichter en bezieler van Explicit!.

“In 1995 zijn we begonnen met de oprichting van Acoustic Recording Service, een opnamefirma. We namen klassieke muziek op in concertzalen, kerken en andere locaties. Het uitgeven van muziek via Explicit! is daar eerder toevallig bijgekomen. We deden een opname met het bekende ensemble Oxalys en zij wilden met hun muziek op de markt gaan. We hebben die opdracht zelf aangenomen. Later volgden nog andere uitgaven en zo is de bal aan het rollen gegaan. Toch blijft de opname en productie van muziek voorlopig de hoofdbrok van onze activiteiten uitmaken. Terwijl Acoustic Recording Service een bvba is met een eigen studio en concertzaaltje, is Explicit! trouwens een vzw. Elke cent die we eraan overhouden, wordt gereserveerd voor latere projecten. Zo willen we jonge muzikanten kansen bieden,” zegt Benjamin Dieltjens, die net zoals zijn collega zelf muzikant is.

De omzet van Acoustic Recording Service draait rond 1 à 1,5 miljoen frank. Met Explicit! streven beide jonge ondernemers naar de release van een viertal opnamen per jaar. Voor de verdeling van de muziek werkt Explicit! samen met de distributeurs Integral in Frankrijk en AMG in de Benelux. Yannick Willox: “Van onze eerste productie van Oxalys hebben we 1400 exemplaren laten bijdrukken omdat de eerste 1000 stuks de deur uit waren. Oxalys is uiteraard wel een uitschieter. We willen onze CD’s een meerwaarde geven door zelf opvallende vouwkartonnen CD-hoesjes te ontwerpen, waar ook een lijvig tekstboekje bijhoort.”

Explicit! verkoopt voorlopig beter in Frankrijk dan in de Benelux. Wat merkwaardig is, want de meeste artiesten zijn niet op Frankrijk gericht en hebben er zelden optredens. Explicit! wil dat buitenland vergroten. “Er zijn reeds contacten in de Verenigde Staten, Zwitserland en Japan,” zeggen beide initiatiefnemers.

“Verkoop via het internet zal ongetwijfeld een belangrijke rol spelen in die internationalisering. Binnen enkele maanden moet onze eigen website on line gaan en het is de bedoeling dat men via elektronische weg ook CD’s en opnamen kan bestellen. Het aanbieden van downloadbare muziek houden we voorlopig echter af. Hoewel de verkoop via het internet niet echt past bij ons doelpubliek, gaan we deze evolutie met argusogen volgen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content