Stofzuigen voor een half miljard

Voor het onderhoudsbedrijf 3S is er geen vuiltje aan de lucht. De Leuvenaren haalden een grote deal met General Motors Belgium binnen om de lakstraten schoon te maken.

Elk stofje dat in de lakstraat van een autofabriek blijft liggen, kost de producent handenvol geld. Dan moet de auto onherroepelijk weer gespoten worden – of hebt u graag een auto met bultjes in de lak? Daarom hechten de constructeurs zo veel belang aan de reiniging van hun paint shops.

“Dit is onze specialiteit,” zegt Geert Mertens, algemeen directeur van 3S. Sinds begin vorige maand zorgt het gespecialiseerde bedrijf uit Leuven voor het industrieel onderhoud (de assemblagelijn uitgezonderd) van General Motors Belgium in Antwerpen. Het gaat om een contract van 550 miljoen frank over drie jaar, exclusief meerwerken, met een mogelijke verlenging tot vijf jaar.

3S is de nieuwe gedaante van het Leuvense schoonmaakbedrijf BMV. Dat werd begin 1999 voor 75% overgenomen door Andries Vandekerckhove en Haelterman Invest, en voor 25% door Lomen van de Brusselse jurist Geert De Neef. Onder leiding van Geert Mertens bouwden ze het verlieslatende BMV uit tot een internationale holding met een geconsolideerde omzet van 1,2 miljard frank (raming voor 2000). De groep stelt 1000 mensen tewerk.

Al achttien jaar lang reinigt 3S de Volvo-fabriek in Gent. In 1993 kwam daar de Nedcar-vestiging in het Nederlandse Born bij. Sinds het midden van de jaren negentig werden contracten in Portugal ( Renault), Zweden (Volvo), Nederland ( Daf en bussenbouwer Bova), Frankrijk ( Toyota) en Groot-Brittannië ( Jaguar) binnengehaald. Mertens: “Aangezien wij hoofdzakelijk met laaggeschoolde mensen werken, is een methodische aanpak zeer belangrijk. We zorgen dus voor een gedetailleerde beschrijving van alle taken, inclusief een driedubbele controle. We geven de cliënteel zelfs een resultaatverbintenis. In die zin zijn klassieke schoonmaakbedrijven als ISS of Securiclean geen concurrenten.”

Intussen heeft Eisenmann, de Duitse wereldleider in de constructie van lakstraten, de hulp van 3S ingeroepen. Samen proberen ze de deadline van 1 januari 2001 voor de ombouw van de Liverpoolse Ford-vestiging tot een Jaguar-fabriek te halen. Het Vlaamse bedrijf levert 40 extra arbeidskrachten voor de reiniging van de installaties. Een opdracht van 15 miljoen frank. Mertens: “Als die operatie slaagt, maken we kans op een onderhoudscontract van 150 à 200 miljoen frank per jaar.”

Daarnaast adviseert 3S de Amerikaanse automobielconstructeur Ford bij de bouw van hun fabriek in Izmit-Gölcük (Turkije), goed voor een consultancy fee van 5 miljoen frank. Ook onderhandelt Mertens over mogelijke samenwerking met VW in Vorst en Opel in Zaragoza (Spanje) en Azambuja (Portugal).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content