Stoelendans in de Nieuwstraat

Door het aangekondigde vertrek van Marks & Spencer verliest de Brusselse Nieuwstraat een van zijn locomotieven. De stoelendans gaat intussen verder. Elk jaar veranderen vier à vijf uithangborden van eigenaar in de meest gegeerde winkelstraat van het land.

L a Redoute, P&C, Kreymborg, en nu Marks & Spencer. Op een jaar tijd is het uitzicht van het stuk Nieuwstraat tussen het Muntplein en de Sint-Michielsstraat – meteen ook de duurste moot – helemaal veranderd. Intussen is er een homerische strijd aan de gang tussen het management van grote groepen, die allemaal beslag wilden leggen op de 2500 vierkante meter van La Redoute.

Het pan-Europese beleid van de Spanjaarden – met Mango, Inditex ( Zara) en Cortefiel ( Springfield, Women’s Secret, Milano) – en van het Italiaanse Benetton, heeft de prijzen de hoogte ingejaagd. Benetton had al alle hoop op het La Redoute-pand laten varen, en focuste op de vrijgekomen plaats van Tati. Het heeft daar uiteindelijk zijn filiaal Sisley ondergebracht, nadat het op het nippertje toch het recht verwierf om zich in de oude vestiging van La Redoute te nestelen. Zara heeft dan weer P&C ingepalmd.

“Intussen is het kalmer geworden op de markt,” merkt Boris Van Haare Heijmeijer van de Britse maatschappij Healey & Baker op. “Zo’n grabbelspel zullen we niet gauw meer meemaken”. Eén zaak is echter zeker: om de 5500 vierkante meter van Marks & Spencer (dat ze twee jaar geleden overgenomen had van GIB voor bijna een miljard frank) zal op Europees niveau gevochten worden.

Een van de vaak geciteerde kandidaten is het Amerikaanse GAP ( Gap, Banana Republic, Old Navy), dat al vestigingen heeft in Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland. Van Haare gelooft er niet echt in: “GAP wordt op korte termijn niet aangekondigd, maar ooit zal hij wel eens komen.” Italianen zoals Coin, dat nu al sterk aan het uitbreiden is in Duitsland? “De Italianen zijn bij ons nooit erg actief geweest, die trekken eerst naar Frankrijk,” oordeelt de specialist. Een groot filiaal van het Nederlandse Zeeman? “Die voeren een politiek van erg lage prijzen en die locatie is veel te duur.” Een vierkante meter in de Nieuwstraat kost dan ook tussen de 45.000 en de 50.000 frank, voor een ruimte van 200 tot 250 vierkante meter.

In Frankrijk zouden groepen als Pinault Printemps Redoute en Galeries Lafayette geïnteresseerd zijn in de plaatselijke vestigingsplaatsen van Marks & Spencer in Frankrijk én die elders in Europa.

Andere mogelijkheden zijn Naf-Naf, Manoukian of Promod. Er is ook sprake van Cello, dat in samenwerking met Etam en de groep LVMH een WMK-concept (women-men-kids) ontwikkeld heeft en kleding op de markt brengt voor het hele gezin. Om in de race te blijven, zijn de spelers van de modesector wel verplicht om voortdurend vooruit te kijken: de cycli worden steeds korter en de levensduur van een winkelconcept al evenzeer.

Marie Brandeleer

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content