Still/Move – Life/Time
‘Still/Move’ – ‘Life/Time’, tot en met zondag 30 november, alle dagen (behalve op maandag) van 10.00 uur tot 17.00 uur in Caermersklooster, Vrouwebroersstraat 6, Gent. Info: tel. 09 269 29 10, www.caermersklooster.be
Morgen opent, in het kader van het 30ste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent, de dubbeltentoonstelling ‘Still/Move’ – ‘Life/Time’ in het Gentse Caermersklooster.
In het ‘Life/Time’-gedeelte stelt de Nederlandse acteur, regisseur en fotograaf Thom Hoffman kiekjes tentoon van bekende en minder bekende mensen uit de film-, muziek-, theater- en literaire wereld. Het is een nogal saaie en oninteressante opeenvolging van kopjes, busteportretten en snapshots geworden, die – afgaande op de titel ‘Life/Time’ – leuke souvenirs inhouden voor Hoffman, maar waar anderen weinig boodschap aan hebben.
Het ‘Still/Move’-gedeelte is meer fun. Vooreerst is er de indrukwekkende dia-installatie ‘Deux Devises: Breath and Mime'(1983) van de Canadese videast Stan Douglas. Stan Douglas stelde de maatstaven voor de videokunst van de jaren negentig. De dia-installatie in het Caermersklooster is een scharnierwerk én directe voorloper van Douglas’ videowerk. In zijn complex gelaagde installatie waarin stilstaande beelden tot leven komen, spreekt Douglas de tegenstellingen zwart-wit, Afrikaans-westers, populair-elitair, beeld-geluid en volks-burgerlijk aan.
De Gentse filmmaker en plastische kunstenaar Dany Deprez is bij het grote publiek bekend van zijn twee jeugdfilms: ‘De Bal’ (1999) en ‘Science Fiction’ (2002). Hij maakt ook intrigerende en beklijvende geluids- en video-installaties. Voor ‘Still/Move’ ontwierp Deprez een ruimtevullende installatie die het midden houdt tussen een blokhut en een peepshow. Het interieur van de ‘hut’ is aangekleed met rood tapijt en de bezoeker krijgt op diverse schermen nachtbeelden te zien van personages die elkaar in de bips knijpen. De comfortabele voyeurspositie van de bezoeker wordt echter bruusk onderbroken.
David Claerbout showt zijn interactieve video-installatie ‘The Rocking Chair’, waar de bezoeker bepaalt of het levensgroot geprojecteerde beeld van de indommelende dame schijn is of werkelijkheid, bewegend of stilstaand?
Hans Op de Beeck speelt in zijn videowerk ‘Blender’ – een ‘plots’ tot leven komende paardjescarrousel – letterlijk in op de titel ‘Still/Move’. Piet Goethals
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier