Steun bij de start
Zakenadvocatenkantoren komen met almaar meer initiatieven speciaal voor starters. Om jonge ondernemers over de streep te trekken, werken ze zelfs onder de prijs.
Normaal adviseren zakenadvocatenkantoren vooral grote ondernemingen, maar tegenwoordig krijgen ze ook belangstelling voor beginnende bedrijfjes. Het klinkende succes van een aantal start-ups en het enthousiasme dat de nieuwe generatie digitale ondernemers opwekt, zijn ook de advocaten niet ontgaan. Daarom komen ze met aanbiedingen die speciaal voor jonge bedrijven zijn uitgekiend.
Koan Lorenz heeft juridische begeleiding uitgewerkt op maat van start-ups. In het programma Fly zit een eerste gratis gesprek vervat, om na te gaan waar de jonge onderneming nood aan heeft. Besluit ze in het programma te stappen, dan kan ze rekenen op een aangepaste prijsstructuur, met kortingen tot 60 procent op de erelonen die het kantoor gewoonlijk aanrekent. In ruil voor die gunsttarieven tekent de start-up een exclusiviteitscontract voor drie jaar met het advocatenkantoor.
Toekomstige klanten
Om de lancering van een start-up te begeleiden, gaan de advocaten van Koan Lorenz uit van een budget van zo’n 3000 euro. Dat kan veel lijken, maar in ruil worden de startende bedrijfjes bij de lancering van hun project wel omringd met alle vereiste juridische garanties. Beginnende ondernemers verwaarlozen die zaken te vaak omdat ze vooral bezig zijn met de producten of diensten die ze op de markt willen brengen.
“Soms zijn start-ups slecht voorbereid wat intellectuele-eigendomsrechten betreft. Is de naam die ze hebben gekozen nog beschikbaar? Is er een anterioriteitsonderzoek gebeurd? Moeten ze een octrooi aanvragen? Soms wordt een starter opgeslokt door de investeerders. Wij zijn er om te adviseren en te helpen de juiste beslissingen te nemen, zelfs al zit het project nog in de prille beginfase”, zegt Thomas Daenen, advocaat bij Koan Lorenz.
Het advocatenkantoor erkent dat zulke programma’s niet winstgevend zijn, maar dat is ook niet het belangrijkste. “Wij proberen met de jonge entrepreneurs een samenwerking op lange termijn tot stand te brengen. Het gaat om onze toekomstige cliënten”, zegt Daenen.
De advocaten die zich met het Fly-programma bezighouden, begeleiden momenteel twee start-ups bij hun besprekingen om kapitaal aan te trekken. “Wij willen aan de starters tonen dat wij partners zijn die mee willen werken aan het welslagen van hun projecten”, benadrukt Daenen.
Adviesplatform
In hun speciale programma’s voor start-ups werken de advocatenkantoren ook originele adviesformules uit. NautaDutilh werkt bijvoorbeeld mee aan Kreskado, een onlineplatform dat beginnende ondernemingen kosteloos juridische basisinformatie geeft. Het platform bevat ook modeldocumenten, zoals notulen van een algemene vergadering of algemene voorwaarden voor cookies. Nog een originele tool is een Anti-Dilution Calculator, zeg maar een antiverwateringsrekenmodule. Daarmee kunnen de medestichters van een bedrijf ramen hoe het zit met hun positie in het aandeelhouderschap na een financieringsronde met nieuwe investeerders.
De bedoeling van de website met bijdragen van experts in diverse domeinen (bijvoorbeeld boekhouding) is deze nieuwe cliënten eerst online te bereiken, om hun vervolgens andere, meer complexe betalende diensten voor te stellen. “Er zijn veel innovatieve bedrijven in België, maar die hebben zelden een jurist aan boord. Nochtans moet je als starter echt wel voorzorgsmaatregelen nemen om je project te laten slagen”, weet Florence Verhoestrate, vennoot bij NautaDutilh.
Verschillende werelden
In zakenadvocatenkantoren gaat het er niet zelden stijfdeftig aan toe, terwijl het ecosysteem van de start-ups een pak losser is. Beide werelden lijken mijlenver van elkaar te staan, maar beetje bij beetje groeien ze naar elkaar toe. Starters hebben een dynamisch imago en de zakenadvocaten willen daar wat graag mee worden geassocieerd. Ook al is deze nieuwe belangstelling van de advocaten voor jonge ondernemingen beslist ook een vorm van marketing. Ze zien in deze jonge bedrijfjes vers en mogelijk interessant cliënteel.
Dat is ook de redenering van het kantoor deJuristen, een jonge en kleine structuur gespecialiseerd in ICT-recht en intellectuele-eigendomsrechten. Het werkt niet met advocaten, maar met juristen. “Voor starters hanteren wij betaalbare tarieven, maar wij hopen uiteraard dat ze groter en zeer welvarend worden”, merkt managing partner Matthias Dobbelaere fijntjes op. Jonge ondernemingen betalen 75 euro per uur, in plaats van het gangbare tarief van 225 euro.
Tot de beursgang
Ook de grote Angelsaksische firma’s hebben belangstelling voor nieuwe entrepreneurs. Onlangs organiseerde DLA Piper in Brussel nog een Start-ups Legal Day. Met dat evenement wil het jonge ondernemers die op een project broeden, informeren over de klassieke juridische valstrikken die ze bij de lancering van hun bedrijf op hun weg zullen vinden. Dit zakenadvocatenkantoor, dat al meerdere jaren volop inzet op start-ups, adviseerde onder meer Dries Buytaert, een succesvolle Vlaamse ondernemer die onlangs nog 55 miljoen euro kapitaal wist op te halen voor zijn bedrijf Acquia.
DLA Piper heeft een kantoor in Palo Alto, een Venture Pipeline die rechtstreeks contacten onderhoudt met de investeerders. Dat verklaart waarom dit zakenkantoor zo nauw vervlochten is met de wereld van de start-ups, die vaak in de Verenigde Staten op zoek gaan naar kapitaal. Het kantoor ondersteunde bijvoorbeeld het Belgische Showpad, dat kantoren heeft in Gent en in San Francisco en vorig jaar 8,5 miljoen dollar ophaalde in de Verenigde Staten.
Ook DLA Piper stelde een speciaal tariefrooster op voor jonge ondernemingen. “Zij betalen zowat de helft van onze gebruikelijke tarieven. Dat betekent dat we met verlies werken, maar we merken dat onze cliënten trouw blijven op de lange termijn. Het is de bedoeling hen te begeleiden tot een eventuele beursgang”, geeft Antoon Dierick, advocaat bij DLA Piper, nog mee.
Een beginnend bedrijf adviseren houdt hoe dan ook risico’s in. De helft houdt het gemiddeld maar vijf jaar vol. De advocaten beseffen dat ze aan sommige cliënten niet veel zullen verdienen. Daar staat tegenover dat andere cliënten op lange termijn uitermate winstgevend zullen blijken.
Gilles Quoistiaux
De helft van de starters houdt het gemiddeld maar vijf jaar vol. De advocaten beseffen dat ze aan sommige cliënten niet veel zullen verdienen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier