Sterk in ongewone formaten
Toen hij met pensioen ging, richtte Xeikon-stichter Lucien De Schamphelaere een digitale drukkerij op. Het werd een hype, maar de sector heeft de reputatie duur en van mindere kwaliteit te zijn. “Klopt niet,” zeggen ze bij Triakon. “Je moet gewoon de moeite doen om de technologie juist te leren gebruiken.”
In de kantoorgebouwen van Triakon in Edegem tonen de affiches aan de muur een staaltje van het bedrijfskunnen. “De affiche voor Flair was een van mijn eerste opdrachten en is bijna een museumstuk,” lacht Wim De Schamphelaere. “Onze techniek is intussen veel veranderd en verbeterd. Digitaal drukken werd vaak als te eenvoudig aangezien, maar het vergt heel wat specifieke kennis om voor de verschillende toepassingen de vereiste kwaliteit uit de persen te halen. Een digitale pers is geen machine waarbij je de stekker in het stopcontact steekt en het kwalitatief hoogstaand drukwerk er zomaar uitrolt.”
Vier jaar geleden stampte Lucien De Schamphelaere, oprichter van de drukpersenbouwer Xeikon, Triakon uit de grond. Hij ging in 1997 met pensioen bij Xeikon, maar vond het nog te vroeg om definitief te stoppen. Hij wou verder werken met de machines die hij zelf had helpen ontwikkelen. Bij Triakon werken vandaag twaalf mensen, met daarnaast nog enkele freelancers die voor de verkoop instaan. De digitale drukkerij is een familiebedrijf. Vader Lucien is nog altijd voorzitter van de raad van bestuur, terwijl zoon Wim (ex- GM en Xeikon) verantwoordelijk is voor de productie en de verkoop. Zoon Lieven, die in 2001 KBC verliet, neemt de marketing en de algemene coördinatie onder zijn hoede. Derde zoon Steven en Nathalie Van den Plas (beiden ex-Xeikon) werken nauw samen met Triakon via hun bedrijf Realm, dat zich toelegt op consultancy op het vlak van printing on demand-toepassingen.
Ongewone formaten
Triakon heeft zijn lot verbonden aan het digitaal drukken. “We zijn de grootste puur digitale drukkerij in België,” zegt Lieven De Schamphelaere. “Maar dat moet je relativeren. In offset-termen zijn we nog altijd maar met moeite middelgroot te noemen.”
Printing on demand werd enkele jaren geleden als dé toepassing voor digitaal drukken binnengehaald. “Op de echte doorbraak van printen op aanvraag is het nog even wachten,” geeft Lieven De Schamphelaere toe. “In volle internetgekte leek het alsof het de norm zou worden, maar zoals in de hele e-commerce moet je eerst de basisinfrastructuur uitbouwen en moeten de businessmodellen uitgetest en verfijnd worden.”
Het bedrijf specialiseerde zich de afgelopen jaren in een brede waaier van meestal eenmalige commerciële bedrijfstoepassingen op maat: baanaffiches van twintig vierkante meter, drukwerk op plastic voor lichtbakken, gepersonaliseerde mailings, drukwerk op panelen, prototypes van tijdschriften of jaarverslagen enzovoort. De grootste klanten zijn reclamebureaus. “We zien een grote toekomst voor ongewone papierformaten,” zegt Wim De Schamphelaere. “Alles wordt op rol gedrukt op een breedte van 50 centimeter. We kunnen heel lange toepassingen drukken, maar specialiseren ons ook in het drukken van brede affiches in repen, die daarna worden afgewerkt volgens de behoeften van de klant.”
Snelheid als grootste troef
Snelheid is een belangrijk voordeel bij digitaal drukken. In vergelijking met traditionele drukprocédés zoals offset, slaat het digitaal drukken enkele stappen over in het drukproces. Lieven De Schamphelaere: “In sommige gevallen is snelheid cruciaal, bijvoorbeeld bij crisiscommunicatie. Toen er zich twee jaar geleden bij enkele kinderen een probleem voordeed nadat ze Coca-Cola hadden gedronken, deed het bedrijf een beroep op Triakon. Op zulke vragen kunnen inspelen, vergt een specifieke bedrijfsorganisatie en -cultuur.”
De opstartkosten van een drukopdracht zijn klein bij digitaal drukken, vergeleken met de traditionele drukprocédés. Een nadeel zijn de hogere kosten voor verbruiksgoederen, zoals toner. “Daarom is het bij hogere oplages nog altijd goedkoper om naar een offsetdrukker te gaan,” zegt Lieven De Schamphelaere. “Het omslagpunt waarbij offset goedkoper is, ligt bij ons tussen de 500 en 1000 exemplaren.”
Die hogere kostprijs én de twijfelachtige kwaliteit van het digitale drukwerk in zijn beginperiode, hebben de reputatie ervan geen goed gedaan. Triakon heeft die hindernissen met de tijd goed genomen. De eerste drie jaren kende het bedrijf een snelle groei. Lieven De Schamphelaere: “Vorig jaar hadden we het, net zoals iedereen in de sector, wat moeilijker. De meeste reclamebureaus kregen zelf minder projecten binnen, wat zich uiteraard vertaalde in minder drukwerk. Maar we hebben ons klantenbestand met een derde verruimd. De omzet groeide met 10%.” In Stekene werd een bijkantoor geopend, en er werd in de interne afwerkingscapaciteit geïnvesteerd.
Melanie De Vrieze [{ssquf}]
Voor kleinere oplages is digitaal drukken goedkoper.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier