STELLA ARTOIS

De spot die momenteel voor Stella Artois in de bioscoop en op het televisiescherm in ons land te zien is, is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Een Amerikaanse Italiaan mijmert bij een glas Stella Artois over de tijd dat hij nog in Italië was, waar zijn familie Stella brouwde. De commercial eindigt met Mijn thuis is waar mijn Stella staat in het Italiaans.

Wat nu? Stella is toch van bij ons? “Er hebben inderdaad al mensen gebeld om te zeggen dat de spot niet klopte,” glimlacht Interbrew-woordvoerder Jan Coucke. “Maar nadat de mensen de film twee of drie keer gezien hebben, verminderen die reacties.” Wat is de bedoeling van deze aanpak? Men toont een buitenlander die opeist dat Stella Artois van zijn streek is. Zo goed vindt hij het bier.

In de toekomst zullen er nog commercials komen met niet-Belgen die Stella naar zich toe trekken. Coucke zegt dat Interbrew op die manier op de roots en de traditie van het merk verder wil bouwen. “We hebben vastgesteld dat de slogan Mijn thuis is waar mijn Stella staat het heel goed doet. 80% van de mensen vult – niet geholpen – Mijn thuisis… aan met waar mijn Stella staat. Maar we hadden nood aan vernieuwing op het vlak van de invulling. We denken dat de omweg die we in de film maken, sterk over zal komen.”

De volgende spot in de serie is nog niet gemaakt en zal wellicht pas over enkele maanden te zien zijn. Dat lijkt lang. Tegen die tijd is de eerste film misschien vergeten. “We doen nu eerst een marktonderzoek errond en de resultaten hebben we nog niet. Het zijn ook geen goedkope spots,” argumenteert Coucke. “Zo’n commercial is op zich niet duur, maar als we zeggen dat we om de zoveel maanden een andere spot willen hebben, dan lopen de kosten hoger op dan in het geval van een klassieke reclamefilm (zoals voor Jupiler), die gedurende een paar jaar zijn leven leidt.”

De commercial wordt ook in de bioscoop gedraaid. Men wil via die weg de tv-campagne aanvullen. “We bereiken daar een ander publiek: mensen die minder tv kijken en ook veel jongeren,” weet Coucke. Voorlopig is de nieuwe aanpak alleen in de audiovisuele media te zien. Het marktonderzoek moet ook uitwijzen of de campagne in print (pers en posters) kan lopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content