Steeds beter

De Volkswagen Golf werd in een nieuw kleedje gestopt en rijdt nog beter dan zijn voorganger. De Golf IV wordt ontegensprekelijk dé trendsetter in het segment van de compacte gezinswagens.

Nog beter dan zijn voorganger. Zo zou men in enkele woorden de vormgeving en de prestaties van de nieuwe Volkswagen Golf kunnen samenvatten.

Inzake koetswerkdesign verschilt de nieuwe Golf weinig van zijn voorganger. Volkswagen bleef trouw aan het basisconcept, en bracht alleen enkele nieuwe accenten aan. Daardoor oogt de Golf IV moderner dan het vorige model. Dat Volkswagen geen echte restyling deed, is logisch. De vormgeving van de Golf de eerste moderne compacte auto ter wereld is vandaag een begrip. De typische stijlkenmerken, zoals de mooie ovalen koplampen en de brede, nogal verticaal verlopende C-stijlen maken de nieuwe Golf meteen herkenbaar. Door de sterk hellende voorruit heeft de wagen een dynamischer uitzicht gekregen dan zijn voorganger. Ook de vormgeving van de achtersteven van de nieuwe Golf is zeer markant en werpt een knipoogje naar de concerngenoot Audi A3. Verwarring is evenwel niet mogelijk : de lijn van de C-zuil, de achterklep en de lichtblokken maken de nieuwe Golf meteen herkenbaar.

De Golf IV gebouwd op de vloerplaat van de Audi A3 groeide op alle gebied, zowel aan de buiten- als binnenkant. Met een lengte van 4,14 meter, een breedte van 1,73 meter en een hoogte van 1,43 meter is de wagen respectievelijk 12,9, 4 en 1,4 centimeter groter dan zijn voorganger. Vooral de achterpassagiers profiteren hiervan. In vergelijking met de Golf III beschikken ze over meer vrije been- en knieruimte, wat het comfort alleen maar ten goede komt. De wielbasis werd met bijna 4 centimeter uitgebreid en dat merkt men onmiddellijk aan de baanvastheid. Bovendien werden ook de voorste en achterste spoorbreedte groter, waardoor de nieuwe Golf ook bij topsnelheid en snel bochtenwerk een nog betere wegligging heeft dan het III-model.

Het dubbel verzinkte koetswerk een primeur in het segment , de gebruikte materialen in het interieur, de uitgebreide standaarduitrusting, de hoge actieve en passieve veiligheidsgraad, de aan het motorvermogen aangepaste ophanging, en de klassieke, maar aangepaste Golf-koetswerklijn maken van de nieuwe VW een trendsetter in het marktsegment van de compacte wagens. Het is afwachten hoe Opel met zijn Astra dé grote concurrent van Golf op dit nieuwe model zal reageren.

PATRICK OP DE BEECK

VW Golf IV Ruimere afmetingen, dubbel verzinkt koetswerk en uitgebreid motoraanbod.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content