Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro in eerste kwartaal
ID
Brussels Airlines is in het eerste kwartaal dieper in het rood gegaan dan tijdens de eerste drie maanden van vorig jaar. De Belgische luchtvaartmaatschappij verwijst daarvoor naar de recente sociale onrust, met een aantal stakingen en stakingsaanzeggingen. Die kostten het bedrijf naar schatting 14 miljoen euro.
De sociale onrust bij Brussels Airlines draaide rond de loon- en arbeidsvoorwaarden van het personeel. Midden januari staakten piloten een dag en eind februari legden stewards en stewardessen drie dagen het werk neer. De piloten dreigden met een nieuwe staking eind maart, maar die kon nog afgewend worden.
“Zodra er met een staking gedreigd wordt, zien we een onmiddellijke impact op onze reizigers”, zegt Nina Öwerdick, de financieel directeur van Brussels Airlines, in een persbericht. “Bij onzekerheid stoppen mensen met boeken.” Brussels Airlines schat dat de sociale onrust haar ongeveer 14 miljoen euro kostte. Intussen werden akkoorden bereikt voor zowel piloten als cabinepersoneel.
Minder verlies
Met ruim 1,66 miljoen passagiers deed Brussels Airlines het in het eerste kwartaal wel 4 procent beter dan in dezelfde periode vorig jaar, en ook de omzet steeg: met 3 procent tot 289 miljoen euro. Maar de maatschappij leed wel meer verlies. Het operationeel verlies (adjusted ebit) kwam uit op -58 miljoen euro, tegen -43 miljoen euro een jaar eerder.
Het eerste kwartaal van het jaar is traditioneel zwakker in de luchtvaartsector, omdat de vraag naar reizen lager is. Dat een luchtvaartmaatschappij dan verlies lijdt, is niet abnormaal. Brussels Airlines blijft ook bij de ambitie om dit jaar meer winst te maken dan in 2023. Toen kwam de operationele winst uit op 53 miljoen euro, een record.
In het tweede kwartaal verwacht Brussels Airlines, onderdeel van de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa, onder meer de heropening van de route naar de Keniaanse hoofdstad Nairobi (in juni), na een afwezigheid van negen jaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier