Staan de Simpsons koel ?

Voor het West-Vlaamse frisdrankenbedrijf Puck-Herman kan de komende zomer al niet meer stuk. De kmo heeft de licentie binnengehaald om ‘The Simpsons Iced Tea’ op de Belgische, Franse en Spaanse markt te introduceren.

Na lang lobbyen hebben Filiep Algoet en Piet Herman, vennoten van het frisdrankenbedrijf Puck-Herman, hun buit dan toch binnengehaald. Van het Amerikaanse Twentieth Century Fox, producent van de tekenfilmreeks The Simpsons, kreeg de familiale kmo uit Heule de licentie om The Simpsons Iced Tea te introduceren op de Belgische, Franse en Spaanse markt. Er zijn ook opties voor Italië, Engeland en de Verenigde Staten.

“Het binnenhalen van de licentie vormde voor ons bedrijfje een organisatorisch huzarenstukje,” zegt gedelegeerd bestuurder Filiep Algoet. “Maar ons businessplan heeft de mensen van Twentieth Century Fox over de hele lijn overtuigd. Sinds drie weken is de Iced Tea verkrijgbaar. Het drankje loopt als een trein.”

STRIPHELDEN.

Filiep Algoet en Piet Herman hadden evengoed een stripmuseum kunnen leiden. In hun kantoor kijken Suske en Wiske, Samson & Gert, Urbanus, Biebel en nu ook de immens populaire Bart Simpson over hun schouders mee. Hun frisdrankenbedrijf, dat inmiddels wordt gerund door de vierde generatie en vooral gekend is voor zijn limonades en mineraalwaters, maakte sinds zijn oprichting in 1914 al heel wat mee. Maar zo druk als vandaag hebben ze het in Heule nog nooit gehad. “Onze 37 werknemers zijn ontzettend enthousiast,” zegt Filiep Algoet. “The Simpsons zijn de beste verzekering voor de tewerkstelling.”

Zijn woorden zijn nog niet koud, of de VS uitgeweken Vlaamse trader John Van Lo hangt aan de lijn. Vanuit Los Angeles. “Snel, man, snel. Er bestaat in Amerika veel belangstelling voor The Simpsons Iced Tea. Hoe vlugger er wordt geleverd, hoe beter.” Filiep Algoet stelt meteen actie in het vooruitzicht. “We doen er alles aan, John, maar we kunnen geen wonderen verrichten.” zegt hij. Als de hoorn opnieuw op de haak ligt, zucht Algoet : “Eerst wil ik de bestaande optie voor één jaar uitbreiden naar drie jaar. Eén jaar is te kort om fors te investeren en te hopen op voldoende return.”

De tandem Algoet-Herman liep al langer te vlassen op een commerciële voltreffer. Toen ze in 1991 de zaak overnamen, tekenden ze eerst voor de broodnodige kapitaalverhoging (nu 64 miljoen frank). In 1995 nam de firma, bij wijze van proef, contact op met De Standaard Uitgeverij. De bedoeling : een licentie nemen op de Sus en Wis-sinaas. Puck-Herman nam in diezelfde periode ook een licentie op de stripfiguur Biebel en bracht een Biebel-cola op de markt. En daarvoor werd ook al de samsonade (onder licentie bij het Meulebeekse Samovan) in Heule gebotteld en van daaruit verdeeld.

Het zouden uiteindelijk Filip Algoets kinderen zijn die hem op de idee brachten om een Simpsons-drankje te verdelen. Voor Puck-Herman zal de komst van de ooit door de Amerikaanse president George Bush verketterde Simpson-familie voor een aardverschuiving zorgen : op twee maanden tijd worden 750.000 blikjes in de Belgische warenhuizen afgezet, het omzetcijfer (174 miljoen frank) moet volgend jaar bijna een kwart hoger afklokken, eigen dranken moeten voortaan de helft van de verkoop genereren, en er moet worden geïnvesteerd in reclame en marketing.

Hoewel de verdeling van The Simpsons Iced Tea volledig vanuit de eigen fabriek zal gebeuren, laat Puck-Herman de door Nacanco geleverde blikjes vooralsnog afvullen door Menkendrinks uit Amsterdam. “Organisatorisch konden we dat niet dragen,” zegt Filiep Algoet. “Daarvoor zijn we te klein. Maar voor de rest van het grote avontuur voelen we ons wél sterk genoeg.”

WERELDWIJD ?

Filiep Algoet maakt zich momenteel op om, na de veroveringstocht in eigen land, ook elders te scoren. Een wereldwijde licentie ziet hij echter niet zitten : “Dan groeit het ons allemaal boven het hoofd,” zegt hij. “Maar een beperkt aantal landen commercieel bewerken, moet wel mogelijk zijn. In Frankrijk hebben we altijd al goede commerciële contacten gehad. Straks zit ik samen met vertegenwoordigers van onder meer Auchan en Carrefour. In Spanje, een markt die we niet kennen, overweeg ik een grootdistributeur onder de arm te nemen. Engeland en Italië volgen daarna. Amerika ? Ja, zeer aantrekkelijk, maar ook een groot risico : de organisatie en de controle op die markt zijn niet vanzelfsprekend. Eén voordeel hebben we alvast : niemand kan straks nog aan ons voorbij.”

K.C.

PIET HERMAN EN FILIEP ALGOET (PUCK-HERMAN) Op twee maanden tijd worden 750.000 blikjes van The Simpsons Iced Tea in de Belgische warenhuizen afgezet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content