SQUEEZE. EXOTISCH GETINT
Het Antwerpse Squeeze, een trader in geur- en smaakstoffen voor de voedingsindustrie, gaat de Caraïbische toer op.
“Het land heeft een enorm potentieel, ” zegt Paul Vlaminck, duidelijk in de ban van de sfeer van de Dominikaanse Republiek. Op 26 juli ’94 richtte hij op dit eiland in de Caraïben Esquiz Dominicana op. Vlaminck, geboren en getogen in Antwerpen, is oprichter en meerderheidsaandeelhouder van dit Consorcio Agroindustrial ; een lokaal advokatenkantoor en 4 voedingsproducenten hebben de rest van de aandelen in portefeuille. Hoofddoel : het commercializeren van produkten van de Dominikaanse Republiek op de Europese en de Arabische markt. “Niet rechtstreeks naar de konsument toe, wel naar de industrie, ” licht Paul Vlaminck toe. “Ik probeer nu ook een aantal Europese produkten in het Caraïbisch gebied aan de man te brengen. “
Volgens het businessplan moeten er de eerste twee jaar minstens 100 containers met goederen van ginds naar Europa komen, “goed voor een kleine 100 miljoen frank”. In eerste instantie zijn het de goederen van de aandeelhouders die hier worden afgezet : tropische vruchtenpuree en -schalen, roomijs, bevroren kokosnoten, kokosmelk, konfituur, fruitsappen.
Esquiz Dominicana was prezent op de jongste Sial, de grootste voedingsbeurs van Europa, dank zij een financiering van het Centre for the Development of Industry (CDI). “CDI is weinig gekend, doch heeft een kantoor in Brussel. Het staat ten dienste van iedereen die de ontwikkeling van de ACP-landen kan stimuleren, ” weet Paul Vlaminck, van opleiding scheikundige en ooit nog, in ’75, verantwoordelijk voor de introduktie van Pampers in Europa. Nadien stapte hij binnen Procter & Gamble over naar de fruitsappendivisie, die hij in ’85 verliet om Medibel uit te bouwen. “Toen ik aan de slag ging bij Medibel zat ik alleen in de kelder in een kantoor in Brussel. In ’82 had ik 8 voltijdse laboranten onder mij, produceerde het bedrijf in Antwerpen 9000 ton blend en draaide het 800 miljoen frank omzet, ” zegt Vlaminck terecht trots. Daarmee had hij de smaak van het maken van fruitsappenkoncentraten “op maat” naar smaak en behoeften van de klant-fruitsap/roomijs/joghurtproducent te pakken. Medio ’93 beslist hij zijn know-how in te brengen in het bedrijf van zijn vrouw, de bvba Pasta Plus, in de sektor gekend als Squeeze, een trader in vruchtenaroma’s en -koncentraten en goed voor 5 miljoen netto-kommissies in ’94. Esquiz Dominicana moet dit cijfer minstens verdubbelen.
PAUL VLAMINCK (SQUEEZE & ESQUIZ DOMINICANA) Dominikaanse kokosnoten voor Europa.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier