Spullen verkopen via Facebook: hoe doe je het?
Facebook heeft deze week zijn Marketplace gelanceerd in onder meer de Verenigde Staten en Australië. Bedoeling is dat de digitale markt de komende maanden ook overwaait naar onze contreien. Al kun je nu al je tweedehandsspullen kwijt op de socialenetwerksite.
Facebook wil de concurrentie aangaan met de bekende tweedehandssites zoals Kapaza en 2dehands.be. De socialenetwerksite heeft afgelopen maandag Facebook Marketplace beschikbaar gemaakt voor Android en iOS. Via de nieuwe functie kunnen Facebook-gebruikers spullen verhandelen op de netwerksite.
De Marketplace-functie verschijnt in een tabblad onderaan op het scherm. Door erop te klikken krijgen Facebook-gebruikers aangeboden producten in hun regio te zien. De functie is nadrukkelijk voor gebruikers en door gebruikers, klinkt het bij Facebook. Momenteel is de nieuwe functie enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. Al is het de bedoeling dat de Belgen binnen enkele maanden ook aan de slag kunnen met de Marketplace.
Verkoopgroepen
Facebook is niet aan zijn proefstuk toe. De socialenetwerksite experimenteert al langer met allerhande technieken om de onlinehandel te stimuleren. Zo speelde Facebook onlangs nog slim in op de talloze groepen die kopers en de verkopers met elkaar in contact brengen. Door de toevoeging van een ‘verkoopoptie’ kunnen verkopers in die groepen hun spullen verzamelen zodat het duidelijk wordt wat ze allemaal in de aanbieding hebben en tegen welke prijs.
Facebook verzamelt de verkoopgroepen in je buurt achter een knop ‘koop-en verkoopgroepen.’ Wie doorklikt krijgt zicht op een kaart die de groepen in je buurt aanduidt.
Daarenboven kunnen verkopers een status toevoegen die duidelijk maakt of iets al dan niet verkocht is. Verkopers kunnen bovendien een catalogus raadplegen om na te gaan wat ze allemaal al hebben verkocht. De verkoopoptie is weliswaar beperkt tot de groepen waar particulieren allerhande zaken kopen en verkopen. Professionele verkopers die via een pagina iets willen verkopen kunnen geen beroep doen op die optie.
Niet zonder risico
Spullen op die manier verkopen kan geheel gratis. Keerzijde van de medaille is dat er weinig tot geen regels gelden in die groepen. Zowel de kopers als de verkopers genieten dan ook van weinig tot geen bescherming als er iets foutloopt.
Facebook benadrukt op zijn site dat het niet verantwoordelijk is voor de transacties die plaatsvinden in de verkoopgroepen. “Een aankoop via een Facebook-verkoopgroep vindt plaats tussen jou en de verkoper. Facebook is niet in het bezit van de items die een verkoper aanbiedt”, klinkt het. De socialenetwerksite vraagt de verkopers dan ook om optimaal gebruik te maken van de functie.
Verdwijnen de groepen?
De vraag is hoe populair die verkoopgroepen zullen blijven wanneer Facebooks Marketplace voet aan wal zet in België. Tot nu toe worden die groepen maandelijks bezocht door ruim 450 miljoen mensen, weet Facebook. Al is de socialenetwerksite ervan overtuigd dat die groepen overbodig zullen worden.
Facebook moet nog wat sleutelen aan de digitale markt. Kort na de lancering van de nieuwe functie lagen er allerlei illegale verkoopwaar in de digitale etalage. Drugs, wapens en seks waren maar enkele zaken die de afgelopen dagen revue passeerden. Facebook heeft al laten weten dat het alles in het werk stelt om dat probleem op te lossen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier