Kapaza stopt ermee: tips om op andere sites spullen te verkopen
Zoekertjessite Kapaza.be stopt zijn activiteiten. Toch zijn er nog voldoende sites waarop u uw spullen kunt verkopen. Met deze tips kunt u uw spullen sneller of tegen een betere prijs verkopen.
Dit is een update van een stuk dat eerder op onze site is verschenen.
Waarom Kapaza er mee stopt, is niet duidelijk. “Het is met pijn in het hart dat we moeten aankondigen dat Kapaza stopt met zijn activiteiten op 13 mei 2017. Het was een erg moeilijke beslissing maar na alles te hebben overwogen, blijkt het sluiten van Kapaza de enige optie”, klinkt de karige uitleg. Bij Kapaza was niemand bereikbaar voor extra commentaar. Concurrent 2dehands.be springt in het gat.
Ondanks het vertrek van Kapaza barst het internet nog van zoekertjeswebsites waarop u spullen kunt verkopen. De populaire sites 2dehands.be, eBay.be, Marktplaza.be en Koopjeskrant.be zijn alom bekend. Daarnaast zijn er een heleboel minder bekende initiatieven waar u zoekertjes kunt plaatsen om oude spullen te koop aan te bieden. De meeste zijn gratis, soms zijn er betalende opties om het aanbod extra in de kijker te zetten.
Kiest u voor een bekende naam als 2dehands.be, dan wordt uw advertentie mogelijk door duizenden bezoekers bekeken. Maar u bent er niet de enige aanbieder: u moet opboksen tegen de vele andere verkopers die soortgelijke spullen aanbieden. Plaatst u uw zoekertje op een minder populaire website, dan is er minder concurrentie, maar dan bestaat de kans dat uw advertentie niet wordt opgemerkt, door een gebrek aan bezoekers. U doet er daarom goed aan uw zoekertje op meerdere websites aan te bieden.
In principe kunt u zowat alles online verkopen. Oude babyspullen, een kinderzitje, een uit de hand gelopen verzameling sigarenbandjes of een gedateerde cd-collectie. Maar die ook echt verkocht krijgen, ligt minder voor de hand. Wij verzamelden tips van geroutineerde verkopers en testten die vervolgens uit.
1. Verschaf veel informatie
Een goede communicatie is cruciaal: zoekertjes met karige informatie scoren minder dan advertenties met een opvallende titel en een gedetailleerde beschrijving. Leg eventueel een link naar een externe website, waar de bezoeker extra informatie kan vinden. Stelt u zich in de plaats van de potentiële koper: welke woorden zouden uw aandacht trekken en welke details zou u willen kennen? Afmetingen niet vermelden is bijvoorbeeld een veelgemaakte fout.
Een zoekertje zonder afbeeldingen wordt meestal compleet genegeerd.
2. Eerlijk duurt het langst
Vertel erbij waarom u het voorwerp verkoopt. Zeker in een virtuele omgeving moet u als verkoper vertrouwen uitstralen. Uiteraard is het belangrijk dat u de positieve eigenschappen van het voorwerp benadrukt, maar wees wel eerlijk: als er gebreken zijn, vermeld die dan gewoon. Een potentiële koper heeft doorgaans weinig problemen met een beschrijving als “Bevat gebruikssporen, maar werkt nog prima”. De koper kan meestal achteraf feedback geven, die wordt toegevoegd aan uw profiel. Hebt u iets verzwegen over schade aan het artikel, dan is uw reputatie voorgoed besmeurd.
3. Denk goed na over de prijs
Ook de juiste prijszetting is cruciaal. Check op de zoekertjeswebsites de gangbare prijzen voor vergelijkbare voorwerpen. Bereid u erop voor dat het uiteindelijke bedrag dat u in handen krijgt, wellicht lager is dan wat u initieel in gedachten had. Afdingen is nu eenmaal de norm op het internet. Vraag dus ietsje meer dan wat u zou willen krijgen, maar wees realistisch: een te hoge startprijs schrikt geïnteresseerden af. Op websites als 2dehands.be en eBay.be kunt u potentiële kopers laten bieden. Handig is dat u daarbij een minimumbedrag kunt instellen. Onze ervaring leert dat de combinatie van een vaste prijs en de mogelijkheid om te bieden de beste resultaten oplevert.
Op de meeste zoekertjeswebsites kunt u gratis spullen aanbieden. Ze nemen doorgaans geen commissie op de verkoopprijs. Een uitzondering is eBay: die website rekent in bepaalde gevallen een percentage aan van de prijs waartegen u het voorwerp hebt verkocht. Check dus vooraf de voorwaarden en houd daar rekening mee als u de prijs bepaalt.
4. Vermeld de verzendingkosten
Vergeet niet te vermelden hoeveel de verzending kost. Zoek daarover vooraf informatie bij bpost of een koerierdienst. U kunt ook overwegen de verzendkosten meteen bij de vraagprijs te tellen en de aandacht te trekken met de vermelding ‘gratis verzending’. Wees duidelijk over de betaalmogelijkheden die u aanvaardt, zoals een overschrijving, een transactie via PayPal of een cashbetaling bij het afhalen.
U doet er goed aan het voorwerp pas te verzenden naar de koper, als het geld op uw rekening staat. Dat kan alleen als u als verkoper voldoende vertrouwen uitstraalt. Voorzie ook in de optie dat de koper het voorwerp bij u thuis komt afhalen.
5. Plaats een foto
Een zoekertje zonder afbeeldingen wordt meestal compleet genegeerd. U hoeft daarvoor geen professioneel fototoestel te kopen: met uw smartphone kunt u voldoende mooie foto’s nemen. U kunt meerdere afbeeldingen uploaden en aangeven welke de primaire foto is die de aandacht van geïnteresseerden moet trekken. Zorg ervoor dat het aangeboden voorwerp schoon en stofvrij is als u het fotografeert. Neem de foto’s bij voorkeur in een goed verlichte ruimte, liefst met verschillende lichtbronnen, zodat u geen flits hoeft te gebruiken. Zo vermijdt u vervelende schaduwen en overbelichte gedeelten. Buiten fotograferen is ook een goede optie, als het weer het toelaat.
Besteed voldoende aandacht aan de ondergrond. Die moet effen zijn, anders leidt hij de aandacht van het voorwerp af. Gebruik bijvoorbeeld een wit laken of fotografeer het artikel voor een vlakke muur. Voor kleinere voorwerpen kunt u uw badkuip gebruiken als een geïmproviseerde fotostudio. Draag voldoende kleren tijdens het fotograferen: het zou niet de eerste keer zijn dat een verkoper onbewust een naaktfoto van zichzelf online plaatst. Er bestaat zelfs een begrip voor: reflectoporn.
Maak voldoende foto’s vanuit verschillende hoeken, en leg de details vast, ook van eventuele schade. Probeer op die manier de afmetingen in beeld te brengen. Probeer ook diepte in uw kiekjes te creëren. Om de aandacht te trekken moet u opvallen.
6. Wees altijd bereikbaar
Vermeld een e-mailadres waarop potentiële kopers u kunnen contacteren met vragen. Het is geen goed idee uw persoonlijke adres zomaar te grabbel te gooien op het internet. Daarom kunt u overwegen een afzonderlijk e-mailadres aan te maken. Dat kan bijvoorbeeld gratis met Gmail. Check uw mailbox regelmatig en antwoord snel op de vragen. Ook als we tijdens onze test een telefoonnummer vermeldden, leidde dat tot meer respons. Bent u gesteld op uw privacy? Koop dan een prepaid sim-kaartje met een apart oproepnummer, en stop die in een oude gsm.
7. Probeer het opnieuw als het te lang duurt
Wees geduldig, maar besef dat uw zoekertje snel naar onderen zakt in de resultatenlijst. Na enkele weken of maanden wordt het meestal definitief verwijderd. U doet er goed aan de advertentie eerder weg te halen en een nieuwe te plaatsen: zo trekt u opnieuw de aandacht van potentiële kopers.
8. Zoek de websites met het ruimste aanbod
Tijdens onze test boden we vier artikelen aan: een kinderfiets, een hangmat, een aquarium en een bosmaaier. Daaruit bleek dat 2dehands.be en eBay.be doorgaans de relevantste resultaten opleveren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier