SPOOKFIRMA
Om een kandidaat op een betrouwbare manier te kunnen beoordelen, dropt Quintessence hem in een fictieve onderneming.
Alles is echt : het statige herenhuis, het naambordje aan de deur, de secretaresse, de vergaderzaal, de bedrijfspresentatie, het briefpapier. En toch bestaat Time Concepts niet. Het is het geesteskind van de Antwerpse nv Quintessence, die al sedert 1988 actief is als assessment center. Het bedrijf beoordeelt menselijk potentieel bij rekrutering en selectie, interne verschuivingen, promotiebeslissingen, reconversie of trainingen. “Vroeger gebeurde dat met interviews, psychologische tests en praktijkproeven,” verduidelijkt zaakvoerder Lou Van Beirendonck. “De voorbije tien jaar wordt meer een beroep gedaan op assessment centers. Daarin worden mensen geobserveerd terwijl ze worden geconfronteerd met problemen waarmee ze ook in hun toekomstige functie zullen te maken hebben. Toch gebeurde dat nog altijd aan de hand van losstaande oefeningen. Met Time Concepts gaan we een stap verder. We geven geen context op papier : de sollicitanten worden in een gebouw gebracht dat als onderneming is ingericht, krijgen een bedrijfspresentatie op video en hun post. Daarna brengen ze de hele dag door alsof ze in de firma werken.” Alles is erop gericht om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. Een manager kan een beroep doen op een secretaresse. Als hij vroeger tussen twee tests door zijn medewerkster uitschold, werd hij daarop niet beoordeeld omdat het geen deel uitmaakte van het meetmoment. Nu wordt zelfs nagegaan of de kandidaat de bedrijfsregels naleeft, bijvoorbeeld het rookverbod.
De aanpak van Time Concepts gaat tegen de stroom in. Omdat simulaties zo tijdsintensief zijn, bestaat er een tendens om ze zo economisch mogelijk te organiseren en gesprekken te vervangen door geïnformatiseerde vragenlijsten. Quintessence investeert in tijd en middelen. “De beslissing om het te doen was puur visionair,” bekent Van Beirendonck. “Wat de kosten zullen zijn, weten we nog niet. Misschien geeft de markt ons ongelijk.” Op dit ogenblik ziet het er niet naar uit, getuige de omzet die 70 miljoen frank bedroeg in 1996 en dit jaar op 90 miljoen wordt geraamd. Op de klantenlijst schitteren grote namen : de Vlaamse Gemeenschap, Opel Belgium, Belgacom, BBL, Kredietbank, Generale Bank. Quintessence telt momenteel 22 medewerkers. Naast het hoofdhuis in Antwerpen is er al vier jaar een Brusselse vestiging. Daar zullen op termijn de centrale diensten worden samengebracht. “We denken aan een kantoor in Gent en Hasselt, maar er zijn nog geen concrete plannen,” aldus Van Beirendonck.
Quintessence maakt deel uit van de Global Alliance for Performance Improvement, een wereldwijd netwerk van onafhankelijke assessment centers.
LOU VAN BEIRENDONCK (QUINTESSENCE) Menselijk potentieel kan best beoordeeld worden in een zo realistisch mogelijke situatie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier