Sponsoring heeft veel voordelen
Meer dan 716 miljoen euro. Zoveel gaven de Vlaamse en Brusselse kmo’s vóór de uitbraak van de coronapandemie uit aan sponsoring, becijferde de zelfstandigenorganisatie Unizo. Waar moeten ondernemingen op letten als ze willen sponsoren? “Kies voor evenementen die aansluiten bij het bedrijfsimago of de bedrijfswaarden”, zegt accountant en fiscaal specialist Carla Van Corenland.
Voor zijn berekening vertrok Unizo vanuit een enquête bij 737 representatieve Vlaamse en Brusselse ondernemers. De reële cijfers liggen in de praktijk allicht nog een stuk hoger, wat van sponsoring in België geenszins een randfenomeen maakt.
40 procent van de kmo’s die sponsoren, trekt tussen 250 en 1.000 euro uit. Bij één op de tien ondernemers ligt het jaarbedrag zelfs hoger dan 5.000 euro. Het grootste deel van de sponsorbedragen vloeit naar sportverenigingen en -wedstrijden. Daarna volgen culturele evenementen. Jeugdbewegingen en scholen sluiten de top drie af. Voor wie gesponsord wordt, kan sponsoring een belangrijke inkomstenbron zijn voor de werking en de organisatie. Voor de kmo die sponsort, kan het naast het steunen van een maatschappelijk relevant initiatief ook een vorm van naam- of productreclame zijn. Volgens cijfers van Unizo krijgen drie op de vier kmo’s advertentieruimte via geschreven media in ruil. Net iets meer dan de helft (51%) ontvangt een vermelding op de website en 39 procent op een reclamepaneel. Ook staan er als return voor sponsoring vaak toegangstickets en/of vip-toegang tot het evenement tegenover. Maar aan sponsoring zijn ook fiscale voordelen verbonden.
Als de sponsoring ook publiciteit oplevert voor de onderneming, worden de kosten daarvoor beschouwd als publiciteits- of reclamekosten’ Carla Van Corenland, Fiscadvies
100 procent fiscaal aftrekbaar
“Sponsoring is als beroepskosten volledig fiscaal aftrekbaar, als aan de wettelijk vastgelegde basisvoorwaarden voldaan wordt”, zegt Carla Van Corenland, oprichter van Fiscadvies, gespecialiseerd in accountancy en fiscaal advies. “Als de sponsoring voor de onderneming ook publiciteit oplevert, worden de kosten daarvoor beschouwd als publiciteits- of reclamekosten. Is die visibiliteit er niet, dat wordt het een gift. Die is niet fiscaal aftrekbaar als die gaat naar een niet-erkende instelling.”
Die publiciteit kan bijvoorbeeld in de vorm van het logo of de bedrijfsnaam op affiches, banners, flyers, posters, placemats, kleding of andere materialen. Belangrijk is dat de kmo de sponsoring kan bewijzen aan de fiscus, door publicitaire producten met het bedrijfslogo erop te bewaren, of door een sponsoringscontract of -factuur voor te leggen. “Grote evenementen werken vaak met sponsorcontracten, bij kleine initiatieven is dat vaak niet het geval”, zegt Carla Van Corenland. “In zulke gevallen kunnen ook foto’s die genomen zijn tijdens het evenement, waarop het bedrijfslogo te zien is, in aanmerking komen als bewijsmateriaal.”
Sponsoring in natura
Bij sponsoring denken mensen meteen aan financiële bijdragen. Dat stemt ook vrijwel overeen met de realiteit. 93 procent van de ondernemers die door Unizo ondervraagd werden, sponsorde met geld. Maar 34 procent van de kmo’s doet dat ook door producten of diensten ter beschikking te stellen. “Daarbij gebeuren in de praktijk regelmatig fouten”, weet Carla Van Corenland. “Een bedrijf dat kleding produceert, schenkt al eens gratis truitjes aan een lokale voetbal- of wielerploeg. De sponsor haalt die truitjes dan boekhoudkundig uit de voorraad en denkt dan dat de zaak geregeld is.”
Beter en vooral fiscaal reglementair is het om daarvoor twee facturen op te stellen. “De sponsorende kmo maakt een verkoopfactuur op ter waarde van de truitjes aan de gesponsorde vereniging of vzw. Die laatste stelt voor hetzelfde bedrag een verkoopfactuur op aan de sponsorende kmo. Beide facturen heffen elkaar daarbij op, en ook de btw wordt zo op de juiste manier geregeld.” Die btw is in principe 100 procent aftrekbaar, tenzij er geen publicitair karakter aangetoond kan worden.
Tips en tricks
Hoe kiest een kmo de beste sponsoring? Door een activiteit of vereniging te kiezen die aansluit bij de eigen bedrijfswaarden of het doelpubliek, meent Carla Van Corenland. “Overweeg ook om in plaats van verschillende losse evenementen slechts één activiteit of organisatie gedurende een periode structureel te sponsoren. Bijvoorbeeld gedurende één jaar.”
Zo kan een bedrijf een band opbouwen met een vereniging en het doelpubliek ervan. Nog een tip: zorg ervoor dat de sponsorgelden in verhouding blijven met de verwachte omzetgroei of de publicitaire aandacht die u daarvoor ontvangt. “Dat kan anders een reden zijn waarom de fiscus de bedragen niet aanvaardt als beroepskosten”, klinkt het.
Netwerkmogelijkheden
Tot slot biedt sponsoring vaak ook mogelijkheden tot netwerken voor ondernemingen. “Dat voordeel wordt vaak vergeten”, besluit Carla Van Corenland. “Door de evenementen die je sponsort zelf te bezoeken, ontstaan er mogelijkheden om gesprekken aan te knopen met andere bedrijven of mensen die vervolgens tot nieuwe samenwerkingen, verkopen of klanten kunnen leiden.”
Een aantal verenigingen organiseert zelfs doelgericht netwerkmogelijkheden voor hun sponsors in de vorm van toegangstickets, businessclubs of etentjes. “Op die manier kunnen kmo’s via sponsoring meer omzet genereren of business aan elkaar doorgeven.”
Worden sponsorinkomsten belast?
Wat met de vereniging of de organisatie die gesponsord wordt? Beschouwt de fiscus ontvangen sponsorgelden als een inkomstenstroom en dienen daar belastingen op betaald te worden? “In sommige gevallen wel”, zegt Carla Van Corenland. “Als de partij die de sponsorgelden ontvangt een vzw is, dan worden die ontvangsten niet belast. Er moet wel aangetoond worden dat de sponsoring een bijkomstige activiteit is om de hoofdactiviteit te ondersteunen. Maar als de gesponsorde partij een vennootschap is, vallen sponsorgelden onder de vennootschapsbelasting. De winst is dan volledig belastbaar, na aftrek of gedeeltelijke aftrek van bepaalde kosten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier