Spelen op de beurs
Videogames mogen dan al een miljardenbusiness zijn, het betekent nog niet dat u er als belegger sowieso rijk mee wordt. Trends selecteerde voor u de beste aandelen uit de spelindustrie. Omdat we willen vermijden dat u al te vlug het ‘Game Over’-schermpje te zien krijgt.
P layStation 2, de langverwachte opvolger van het succesvolle gameproduct PlayStation van Sony, staat klaar om Europa te veroveren. Op 24 november wordt de 128 bit-machine bij ons gelanceerd, in Japan is de spelconsole al een enorm succes en de Amerikanen moeten vechten om er eentje te pakken te krijgen.
De markt voor videogames is een miljardenbusiness geworden. De jongste jaren hebben verschillende verkopers van spelletjes een beursnotering aangevraagd. Sega was ooit de nummer één in de wereld van videogames. Maar op een markt die constant in beweging is, kon het bedrijf die leiderspositie niet handhaven.
Vandaag controleert Sony met PlayStation 1 bijna 60% van de spelletjesmarkt. PlayStation 2, dat in Japan al een tijdje te krijgen is, heeft een marktaandeel van 4,5%. Nintendo is de nummer twee met 20,9%, terwijl het marktaandeel van Sega is teruggevallen tot 15,1%. De markt voor games (bijna iedereen verkiest de Engelse benaming boven het Nederlandse spelletjes) groeit nog steeds razendsnel. De strijd om de hegemonie zal verder op het internet worden uitgevochten. Bij Sega droomt men er open en bloot van om via internet het marktleiderschap terug te winnen (zie kader: De strijd op het net)).
De grote spelers
Sony
De omzet van Sony komt voor bijna twee derde uit de verkoop van elektronica, een markt waarop het bedrijf de nummer twee is in de wereld, na Matsushita. PlayStation is echter met meest winstgevende product van Sony. Het bedrijf sloot het eerste kwartaal van het boekjaar 1999-2000 af met een verlies: Sony paste namelijk zijn boekhouding aan aan de Amerikaanse regels ter zake. Over het tweede kwartaal was er wel een winst, maar die lag een heel eind onder het cijfer van hetzelfde kwartaal het jaar voordien. Sony is volop aan het herstructureren, wat de relatief hoge waardering van het aandeel verklaart.
De verwachtingen voor PlayStation 2 zijn hooggespannen. Gemikt wordt op een verkoop van 10 miljoen eenheden nog voor het boekjaar 2000-2001 is afgelopen. Traditioneel loopt een Japans boekjaar tot 31 maart. Sony hoopt op een verkoop van 4 miljoen stuks in Japan zelf, 3 miljoen in Europa en 3 miljoen in de Verenigde Staten. Of PlayStation 2 de beurskoers van Sony zal kunnen opkrikken, moet echter nog worden afgewacht. De spelletjesafdeling van Sony draait in de rode cijfers, vooral ten gevolge van de hoge opstartkosten bij de productie van PlayStation 2. Daarbovenop kwamen nog de problemen bij de levering van componenten: door een gebrek aan chips kon het Japanse bedrijf maar de helft van de geplande 1 miljoen consoles tijdig in de Verenigde Staten op de markt krijgen. Ten slotte liepen ook nog eens de transportkosten uit de hand, omdat de leveringen per vliegtuig in plaats van met de boot moesten gebeuren.
Nintendo
Nintendo heeft zijn winst over het boekjaar 1999-2000 met 35% zien dalen, overigens voor de eerste keer in zes jaar. Voor die daling waren twee factoren verantwoordelijk: een gebrek aan componenten en een vertraging van de vraag in Europa. De koers van Nintendo is al een tijdje over het hoogtepunt heen, maar toch noteert het aandeel nog tegen een koers-winstverhouding van meer dan 50. Japanse analisten staan niet eensgezind achter het aandeel. Heel wat effectenhuizen hebben voor Nintendo de rating ‘houden’ gereserveerd. ING Barings is wel nog ‘koper’ van het aandeel, met een koersdoel van 20.000 JPY.
Sega
Sega heeft niet alleen marktaandeel verloren, maar ook zijn aandelenkoers fors zien dalen. Het bedrijf heeft drie jaren op rij verlies gemaakt en dat weegt natuurlijk door. Sega rekent op SegaNet en Dreamcast – twee filialen die gespecialiseerd zijn in on line spelen – om de resultaten opnieuw met zwarte inkt te kunnen schrijven. Tijdens het boekjaar 1999-2000 konden noch voor Dreamcast, noch voor de software de verkoopprognoses worden gerealiseerd. Geen wonder dat de analisten een afwachtende houding aannemen en – een uitzondering niet te na gesproken – (nog) geen koopadvies geven voor het aandeel. Als turnaround-kandidaat is Sega speculatief interessant, maar de risico’s blijven groot.
De kleinere spelers
Eidos
Eidos is de nummer één in Groot-Brittannië. Fervente liefhebbers van videogames kennen natuurlijk Lara Croft, en wellicht hebben ook beleggers al kennisgemaakt met dit vrouwelijk fenomeen. Over het eerste kwartaal van het boekjaar 2000-2001 liep het verlies bij Eidos op met 6,6% tegenover het jaar voordien, als gevolg van investeringen in vier nieuwe spelletjes. Eidos signaleert dat de vraag op de markt aarzelend blijft, iets waar de komst van PlayStation 2 in Europa natuurlijk niet vreemd aan is.
De koers van Eidos is de afgelopen zes maanden gehalveerd, en dat hoewel er tijdens het begin van de zomer nochtans overnamegeruchten waren. Voorzitter Ian Livingstone bevestigt dat er nog steeds gepraat wordt, zonder dat er al duidelijkheid bestaat over de afloop van de onderhandelingen. Volgens de analisten is de grootste kanshebber om Eidos over te nemen het Franse Infogames. Goldman Sachs bestempelt dit aandeel als een ‘ market outperformer‘. Eidos lijkt ons echter vooral speculatief interessant, hoewel het nog valt af te wachten hoeveel een overnemer voor het bedrijf zal willen betalen.
Infogames
Infogames maakte over het boekjaar 1999-2000 (afgesloten op 30 juni) een omzetstijging met 67% bekend. De organische omzetgroei bedroeg 16%. Het bedrijf verwacht veel van de lancering van PlayStation 2, dat – zo menen ze bij Infogames – een sterke impuls zal geven aan de hele sector.
Op basis van de winst over het meest recente boekjaar noteert het aandeel tegen een koers-winstverhouding van ongeveer 100. De koers van het aandeel is sterk gedaald en de analisten weten niet goed raad met Infogames. De gegeven adviezen zitten dus niet op dezelfde lijn. Infogames zou (behalve met Eidos) nog met verschillende andere bedrijven praten over een overname, kwestie van het productenaanbod te kunnen uitbreiden. Aan een belegging in dit aandeel blijft hoe dan ook een speculatief aspect verbonden.
Ubi Soft Entertainment
Het Franse Ubi Soft Entertainment zag zijn omzet over het eerste kwartaal met 31,7% aantrekken tot 23 miljoen euro. De koers piekte in het eerste kwartaal van dit jaar, maar halveerde daarna in waarde. Ubi Soft Entertainment heeft in augustus opnieuw goed gepresteerd, wat ongetwijfeld te maken heeft met de komst van PlayStation 2. Speculatief lijkt het aandeel interessant, hoewel de hoge koers-winstverhouding (ongeveer 70) toch een handicap blijft.
SCI Entertainment Group
Bij de kleinere spelers verdient ook SCI Entertainment Group een vermelding. Deze Britse ontwikkelaar van entertainmentsoftware heeft al mogen proeven van de PlayStation 2-koorts, want de koers is de afgelopen maanden opnieuw in waarde verdubbeld. Over het boekjaar 1999 was er een verlies, maar SCI investeert volop in de opbouw van zijn marktpositie. Ook dit bedrijf heeft de ambitie om een belangrijke Europese speler te worden op de markt voor games.
Uproar
Op Easdaq noteert Uproar, een bedrijf dat gespecialiseerd is in spelletjes over internet. De omzetcijfers van Uproar zitten in de lift (omzet tijdens het tweede kwartaal: plus 354%) en de belangrijkste opgave lijkt nu om winstgevend te gaan werken. Uproar heeft de ambitie om marktleider te blijven in de on line games, maar dreigt het moeilijk te krijgen als de grote spelers hun aanwezigheid op internet gaan bekendmaken. De koers van het aandeel is – zoals die van de meeste internetgerelateerde aandelen – sterk gedaald. Enkele grote brokers ( Bear Stearns, Salomon Smith Barney) blijven nog steeds bij hun koopadvies. Toch heeft een belegging in dit aandeel veel weg van een gokje: veroorzaakt PlayStation 2 inderdaad een boom in de vraag naar videogames, dan zou Uproar daarvan kunnen profiteren.
De keuze van Merrill Lynch
Behalve de hierboven vermelde bedrijven noteren er nog heel wat andere verkopers van videospelletjes op de beurs. Dat maakt het voor de belegger er niet makkelijker op door het bos de bomen te zien. De Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch wil een handje toesteken en legde verschillende van de Europese beursgenoteerde spelletjesmakers op de rooster. Merrill Lynch verwacht dat dankzij PlayStation 2 de aandelen van deze bedrijven weer wat meer in de belangstelling zullen komen. De favoriete aandelen in Europa zijn, naast het bovenvermelde Infogames, twee minder bekende aandelen, namelijk Cryo en Kalisto. Het stijgingspotentieel bij een aandeel als Ubi Soft lijkt minder veelbelovend.
De toeleveraars
Beleggen in het succes van PlayStation 2 kan ook via een omweg, namelijk door aandelen te kopen van bedrijven die toeleverancier zijn van de eigenlijke verkopers van games. Dat kunnen bijvoorbeeld chipmakers zijn, zoals Mips Technologies, LSI Logic of Rambus. Vooral Mips Technologies verdient daarbij aandacht. Dat bedrijf ontvangt 50 dollarcent tot 1 dollar per verkochte PlayStation 2. Daardoor kan de winst van het bedrijf over het eerste en tweede kwartaal van 2001 telkens met meer dan 20% gaan stijgen. Rambus en LSI Logic kunnen voor elke verkoop van PlayStation 2 respectievelijk 1,50 tot 2 dollar en 15 tot 20 dollar aan royalty’s ontvangen, maar beide bedrijven zijn veel groter dan Mips.
Ook de ontwikkelaars van software kunnen verdienen aan de verkoop van PlayStation 2. Naamsbekendheid is in deze sector een belangrijke troef. De tien belangrijkste leveranciers van software voor PlayStation 1 pikten samen 72% van de volledige markt van software voor games in. Belangrijke namen in deze sector zijn Electronic Arts, Activision en THQ. Volgens UBS Warburg moeten deze aandelen het de komende 12 tot 24 maanden op de beurs erg goed doen.
jos sterk
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier