Solliciteer in teamverband

Alain Mouton

Werknemers die zich als groep op de arbeidsmarkt aanbieden: in Amerika de gewoonste zaak van de wereld, in België nog een curiosum. Werkgevers en headhunters rollen de rode loper uit.

M arc Van den Steen glundert. Wellicht kan hij straks samen met een tiental ex-collega’s aan de slag bij een Amerikaans softwarebedrijf dat in België een nieuwe afdeling opstart. In Team 2000, dat begin september werd gelanceerd, heeft zijn vruchten afgeworpen.

In Team 2000 vertegenwoordigt het customer-care team van het ter ziele gegane Leisureplanet.com. Dit dotcombedrijf ontwikkelde zich tot een on line-reisbureau met een customer-care afdeling (26 mensen) die vragen van klanten uit de hele wereld moest kanaliseren.

“Dat het customer-care team een hechte vriendengroep was, is misschien wat overdreven, maar we konden ook buiten de werksfeer goed met elkaar opschieten,” zegt Van den Steen (42), de nestor van het team. “Toen Leisureplanet.com failliet ging, was het niet moeilijk om te beslissen ons als groep op de arbeidsmarkt aan te bieden. Aangezien onze voormalige werkgever failliet was gegaan, konden we niet rekenen op outplacement.”

In Team 2000 was geboren: een multiculturele groep van zeventien mensen (elf Vlamingen, drie Portugezen, een Italiaan, een Duitser en een Spaanse) die zich richt tot bedrijven die een centraal ‘customer-relationship center’ voor hun Europese klanten willen opzetten.

“De naam zegt het zelf: wij gooien ons als team op de arbeidsmarkt. In is een referentie naar het internet en naar het internationale karakter van de groep,” verduidelijkt Van den Steen. “Het initiatief is spontaan gegroeid. Ik heb me daarbij zelfs niet de vraag gesteld of er ooit gelijkaardige projecten op poten zijn gezet, laat staan dat dit een courante praktijk zou zijn.”

Een campagne en een website

Al vlug bleek dat In Team 2000 zeer gewild was bij tal van ondernemingen. Vooral internetstart-ups zijn naarstig op zoek naar groepen werknemers die onmiddellijk als team kunnen worden ingeschakeld. Daarnaast bestaat er ook bij multinationals vraag naar zulke groepen, die bijvoorbeeld een nieuwe productielijn zeer snel kunnen invullen.

“De interesse was enorm groot zodra we ons hadden bekendgemaakt,” zegt Van den Steen. “Een beperkte campagne via een paar kranten, plus aanwezigheid op tv en radio waren voldoende om mijn telefoon roodgloeiend te doen staan. Al moesten we natuurlijk selecteren: sommigen wilden ons inschakelen in een salesafdeling, anderen waren van plan ons in een gewoon callcenter te plaatsen. Met drie bedrijven voerden we verregaande onderhandelingen, maar al vlug bleek dat onze ervaring in customer-care niet echt tot zijn recht zou komen.”

Intussen had In Team een eigen website ontwikkeld ( www.inteam.com) en werden intern verschillende groepen opgericht die de pers, de bedrijven en de overheidsinstellingen moesten aanspreken. Op de site werden de leden van In Team voorgesteld zonder echter te veel informatie weg te geven. Van den Steen: “Een korte voorstelling met naam, leeftijd en talenkennis was voldoende. We hebben ook een aantal citaten van klanten op de site gezet. Wat In Team te allen prijze wou vermijden, was dat we on line individuele cv’s ter beschikking zouden stellen. Dan zou het pas echt moeilijk zijn geweest om de groep samen te houden.”

Binnen het team bestaan er immers grote verschillen in profiel en de vrees bestond dat elk lid met strikt individuele aanbiedingen zou worden bestookt. Allen bevinden zich in de leeftijdscategorie 22-42 jaar, maar de een is vertaler, de ander economist en een derde heeft een opleiding in de toeristische sector gevolgd. Wel zijn het stuk voor stuk polyglotten. Marc Van den Steen spreekt zelf onder andere Deens, Zweeds en Noors.

In de loop van september begon de groep stilaan barsten te vertonen. Dat was niet verwonderlijk, want de ex-werknemers van Leisureplanet.com konden niet rekenen op een ontslagvergoeding. Er moest dus geld in het laatje komen en de meesten gingen individueel op zoek naar een nieuwe job.

Van den Steen: “Een aantal onder hen is begonnen met een interimjob, maar we hadden afgesproken dat er voor 1 oktober niemand een langetermijncontract zou ondertekenen. Trouwens, een bediendencontract wordt toch altijd voor zes maanden op proef afgesloten.”

Niettemin heeft een aantal In Team’ers de groep definitief verlaten. Marc Van den Steen wist nog slechts een tiental mensen rond zich te verzamelen. “Het scheelde niet veel of In Team was een stille dood gestorven. De website werd afgevoerd maar het Amerikaanse softwarebedrijf dat in ons was geïnteresseerd, zorgde voor de redding. Het was de eerste onderneming die ons collectief wou aannemen én de knowhow van ons team het best tot uiting kon doen komen.”

Een geschenk uit de hemel

Initiatieven als In Team 2000 zijn voor headhunters een geschenk uit de hemel. Zij moeten in opdracht van een bedrijf soms verschillende hooggekwalificeerde werknemers tegelijk weten te strikken. De diensten van headhunters kosten echter een smak geld. “Voor een manager bijvoorbeeld wordt een commissie gevraagd die een derde bedraagt van de totale remuneratie in cash van het eerste jaar. Dat bedrag wordt door het bedrijf zelf betaald. Daarvoor is echter niet altijd voldoende geld beschikbaar. Verschillende mensen als één geheel aanwerven is goedkoper,” zegt Nic De Potter, verantwoordelijke executive search bij H. Neumann International. Neumann is een consultancybureau dat zich specialiseert in het plaatsen van teams. Volgens De Potter kent die praktijk sinds kort een groeiende populariteit: “Het bestaat al sinds 1971, maar is eigenlijk alleen in Amerika ingeburgerd. In België raakt het stilaan bekend. Sinds juni hebben we drie groepen of teams begeleid bij hun zoektocht naar een werkgever.”

Het succes is voor een groot deel te verklaren door de prangende vraag die er bij startende bedrijven bestaat naar (veel) geschoold personeel. Nic De Potter: “Een groep als In Team wordt dan niet als een indringer beschouwd. Dat is immers het probleem bij oudere ondernemingen. De nieuwkomers dreigen niet te passen in de soms zeer specifieke bedrijfscultuur.” Neumann International probeert eventuele problemen wel op te vangen door de groepen te blijven begeleiden zelfs nadat die in de nieuwe werkomgeving actief is.

“Het plaatsen van teams is in België een tamelijk jonge trend,” zegt ook Jan Verstraete van het Gentse rekruteringsbureau Schelstraete & Desmedt. “Wij houden ons er niet echt mee bezig, al moet ik zeggen dat sommige mensen slechts bereid zijn een functie te aanvaarden wanneer ze hun volledige team mogen meenenem. Hun argument is dat ze alleen op die manier optimaal kunnen functioneren.”

alain mouton

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content