SOFIE RAES (27): ‘WIJ ZIJN CONSTANT OP ZOEK NAAR NIEUWE MENSEN’
Een jaar geleden ging Sofie Raes aan de slag bij SQLI België, een bedrijf gespecialiseerd in digitale transformatie en SAP-oplossingen (software voor bedrijfsbeheer). Ze begon er als sales executive en is intussen doorgegroeid tot accountmanager. Het bedrijf telt meer dan 120 werknemers: bijna honderd SAP-specialisten en zo’n 30 medewerkers voor de digitale poot. Het bedrijf draait in België een omzet van 5 miljoen euro.
SQLI België zit in een groeiscenario. Het speelt in op de digitalisering van tal van sectoren en bedrijven. “Dat was voor mij een van de redenen om naar SQLI over te stappen”, zegt Raes. “Daarvoor werkte ik in sales- en marketingfuncties bij PepsiCo en als marketingassistent bij Puratos. Allemaal zeer interessant, maar ik wou eens iets anders zien dan de voedingssector. De overstap naar een dienstenbedrijf was indrukwekkend. Het was een grote aanpassing. Ik wist dat er op het gebied van digitale ontwikkeling veel veranderingen waren, maar het gaat veel sneller dan gedacht. SQLI is actief op het snijvlak tussen technologie en marketing. Ik kwam als vrouw ook in een echte mannenwereld terecht.”
Is een functie in een ICT-bedrijf iets typisch voor mannen?
SOFIE RAES. “Een van de activiteiten van SQLI in België is het aanbieden van SAP-oplossingen, onder de merknaam SQLI dus. Daar werken veel mannen. Maar daarnaast hebben we ook onze poot digitale transformatie en marketing. Dat is eerder mijn domein. Wij ontwikkelen een digitale strategie voor bedrijven, helpen hen aan e-commerce te doen. Ze hebben advies nodig over de manier waarop ze bepaalde producten, diensten of merken online in de markt kunnen zetten. Zo kan er rond een bedrijf ook een zekere community worden gebouwd. Dat kan al gebeuren door de website van een bedrijf aantrekkelijker te maken. Dat is iets dat wij doen.”
U bent toch niet de enige speler op zo’n markt?
RAES. “Ons sterke punt is dat wij de implementatie van een SAP-systeem combineren met oplossingen op het gebied van digitale marketing. SQLI ontwikkelt niet alleen e-commercesites, het zorgt er ook voor dat klanten er de weg naartoe vinden. Dat gebeurt via digitale en sociale marketing, een van mijn opdrachten. Wij hebben bedrijven uit de meest uiteenlopende sectoren als klant: zowel grote spelers en kmo’s als overheidsbedrijven.”
U begon als sales executive, maar groeide al snel door naar accountmanager. Waarom?
RAES. “SQLI kent een horizontale structuur, wat betekent dat er een directe relatie is tussen het management en de medewerkers. Zo krijgt iedereen een correcte loopbaanbegeleiding. We krijgen geregeld opleidingen, wat helpt voor de persoonlijke ontwikkeling in het bedrijf. We groeien met dubbele cijfers. De opdrachten blijven toenemen en zo kan je ook snel opklimmen in het bedrijf, want er komen regelmatig mensen bij. Bovendien plant SQLI heel wat aanwervingen.”
Hoeveel?
RAES. “Door zijn succes in digitale transformatie heeft SQLI in de Benelux dit jaar al 22 nieuwe medewerkers kunnen aanwerven, meer bepaald in e-commerce en digital marketing. En we blijven ambitieus. We zijn constant op zoek naar medewerkers. Momenteel is SQLI op zoek naar 30 nieuwe profielen. We hopen die tegen het einde van het jaar te vinden. Het zijn zowel starters als ervaren werknemers en zowel SAP-experts als mensen voor de digitale marketing.”
A.M.
“Ik kwam als vrouw in een echte mannenwereld terecht”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier